Adaptacje filmowe dzieł literackich 3301-LB11B2005
Kurs omawia kluczowe zagadnienia filmowych adaptacji utworów literackich w pespektywie teoretycznej i analityczno-interpretacyjnej - na przykładzie wybranych adaptacji powieści, reprezentujących nowe tendencje w filmie brytyjskim i amerykańskim. Wybrane adaptacje powieści (ok. 5-6 filmów) stanowią przykład nowego i twórczego podejścia reżyserów i scenarzystów filmowych do pierwowzoru literackiego.
W ramach kursu przedstawiona zostanie ewolucja poglądów krytycznych na temat adaptacji dzieła literackiego, m.in. odrzucenie kryterium absolutnej wierności scenariusza wobec oryginalnego tekstu literackiego (the fidelity issue), a także oddziaływanie współczesnych teorii krytycznych na świadomość artystyczną twórców filmowych i teoretyków filmu, m.in. intertekstualność w badaniach literackich. Widocznym efektem nowego podejścia do adaptacji jest próba stworzenia klasyfikacji adaptacji, najczęściej z podziałem na trzy kategorie, np. taksonomia G. Wagnera (tj. transpozycja, komentarz i analogia).
Istotny wkład do refleksji teoretycznej na temat adaptacji wnosi książka B. McFarlane'a Novel to Film (1996), która - z perspektywy narratologicznej - wprowadza rozróżnienie krytyczne w procesie adaptacji między Transfer (przeniesienie) oraz Adaptation Proper (adaptacja właściwa). W szerszej perspektywie krytycznej, jest to ważne dopełnienie wcześniejszych koncepcji tzw. przekładu intersemiotycznego w odniesieniu do tekstu artystycznego.
Integralną część kursu stanowi szczegółowa analiza wybranych ekranizacji powieści, a także scenariuszy filmowych, oraz identyfikacja i opis ekwiwalencji technik filmowych wobec środków artystycznych w pierwowzorze literackim, m.in. w scenariuszu głośnego filmu Kochanica Francuza, napisanego przez Harolda Pintera.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat: Adaptacje filmowe dzieł literackich i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Kryteria oceniania
Praca semestralna
Literatura
Boyum, Joy Gould. 1985. Double Exposure: Fiction into Film. New American Library.
Cartmell, Deborah - Imelda Whelehan. 2010. Screen Adaptation. Palgrave Macmillan.
Corrigan, Timothy (ed.). 2012. Film and Literature. An Introduction and Reader. Routledge.
Giddings, Robert - Erica Sheen (eds.). 2000. The Classic Novel. From Page to Screen. Manchester University Press.
McFarlane Brian. 1996. Novel to Film: An Introduction to the Theory of Adaptation. Clarendon Press.
Stam Robert. 2004. Literature through Film. Blackwell Publishing.
Weseliński Andrzej. 1999. The Modern Novel and Film. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: