Brytyjska poezja wojenna XX wieku 3301-LB119
Kurs dla studentów 1 stopnia studiów licencjackich.
Kurs ten jest zaplanowany jako pełny historyczny przegląd brytyjskiej poezji wojennej w XX wieku, zwłaszcza poezji tworzonej przez poetów-żołnierzy, uczestników Wielkiej Wojny, Hiszpańskiej Wojny Domowej, Drugiej Wojny Światowej, Wojny o Falklandy, oraz operacji militarnych w Iraku i Afganistanie. Twórczość poetycka okresu Wielkiej Wojny zostanie omówiona w kontekście motywów imperialnych, kryzysu epistemologicznego, pojawienia się owych form pisania o wojnie, obrazu wroga, oraz pamięci pokoleniowej (Jessie Pope, Rupert Brooke, Wilfred Owen, Siegfried Sassoon, Isaac Rosenberg). Obraz Wojny w Hiszpanii zostanie omówiony na podstawie twórczości W.H. Audena, Stephena Spendera, oraz Johna Cornforda. Poezja drugiej wojny światowej zostanie podzielona na następujące obszary tematyczne - obraz poety wojennego, inność doświadczeń wojennych, krajobrazy wojny, wróg czy brak wroga (Keith Douglas, Alun Lewis, Sidney Keyes). Kurs zakończy się przeglądem poezji o Wojnie o Falklandy oraz najnowszej poezji o Iraku oraz Afganistanie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Dopuszczalne jest 20% nieobecności.
Zaliczenie na podstawie eseju akademickiego.
Zaliczenie poprawkowe - na podstawie poprawionego eseju akademickiego.
Literatura
Antologie:
Jon Stallworthy, ed., The Oxford Book of War Poetry, Oxford University Press, 1988.
Jon Silkin, ed., First World War Poetry, Harmondsworth: Penguin Books, 1979.
'Poetry of World War I', a section of The Norton Anthology of English Literature, Fifth edition, volume 2, pp. 1890-1926. New York: Norton and Co, 1986.
Valentine Cunningham, ed., The Penguin Book of Spanish Civil War Verse. Harmondsworth: Penguin Books, 1980.
Robin Skelton, ed., Poetry of the Thirties. Harmondsworth: Penguin Books, 1971.
'Poetry of World War II' a section of The Norton Anthology, op. cit., pp. 2320-2334.
Brian Gardner, ed., The Terrible Rain: The War Poets 1939-1945. London: Magnum Books, 1977.
Desmond Graham, ed., Poetry of the Second World War: An International Anthology. London: Pimlico, 1998.
Opracowania krytyczne:
Desmond Graham, The Truth of War. Manchester: Carcanet Press, 1984.
Paul Fussell, The Great War and Modern Memory. New York and London: Oxford University Press, 1975.
Samuel Hynes, A War Imagined: The First World War and English Culture. London: The Bodley Head, 1990.
Samuel Hynes, The Auden Generation: Literature and Politics in England in the 1930s. London: The Bodley Head, 1976.
Linda M. Shires, British Poetry of the Second World War. London: Macmillan, 1985.
Vernon Scannell, Not Without Glory: Poets of the Second World War. London: The Woburn Press, 1976.
Jacek Wiśniewski, Mars and the Muse: Attitudes to War and Peace in 20th-Century British Literature. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1988.
Jacek Wiśniewski, Edward Thomas: A Mirror of England. Cambridge Scholars Publishing, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: