XIX-wieczna powieść sensacyjna 3301-LB114
Celem kursu jest analiza rozwoju popularnych gatunjków powieści angielskiej XIX wieku ze szczególnym uwzględnieniem tak zwanej "powieści sensacyjnej", która dominowała w latach 60. tego stulecia. Najlepszym przedstawicielem tego gatunku byl z z pewnościa Wilkie Collins, jego dwie nasłynniejsze powieści, The Woman in Whit e( Kobieta w bieli) i Moonstone (Księżycowy kamień) zostaną bardzo szczegółowo zanalizowane jako zarówno przykłady gatunku i zwiastuny nowych form literatury popularnej, zwłasza powieści detekwtywistycznej. Wcześniej, rozwój zainteresowań typowymi dla powieści sensacyjnej motywami, jak tajemnica, zbrodnia czy skandal w ambitniejszych utworach z wcześniejszych dekad zostanie ukazany na przykładzie powiści Dickensa Bleak House (Samotnia). Poza powieściami Collinsa, mającymi bezdyskusyjną wartość jako dzieła literackie, zostanie omówiony również bardziej typowy przykład przeciętnej powieści sensacyjnej, Lady Audley's Secret autorstwa Mary Elizabeth Braddon. Innym ciekawym i podwójnie tajemniczym utworem jest niedokończona, ostatnia powieść Dickensa, The Mystery of Edwin Drood, która miała najprawdopodobniej należeć do tego gatunku, a przynajmniej takie cechy zdradza jej istniejący fragment. Początki powieści detektywistycznej omówione zostaną na przykładzie wybranych utworów Artura Conan Doyla o Sherlocku Holmesie, a jej dalszy rozwój zilustrowany zostanie Morderstwem Rogera Ackroyda Agaty Christie. Współczesne nawiązania do wiktoriańskiej powieści sensacyjnej pojawią się w The Ruby in the Smoke Philipa Pullmana. Ponieważ zaprezentowany tu zakres materiału nie może być zrealizowany w ramach jednosemestralnego kursu, za każdym razem zostanie dokonany wybór powyższych lektur wzbogacony ewentualnie o inne utwory Wilkie Collinsa, na przkład Armadale, No Name czy The Law and the Lady.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat: XIX-wieczna powieść sensacyjna i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
zaliczenie i zaliczenie poprawkowe w formie ustalonej przez prowadzącego
Literatura
Barreca, Regina (ed.) (1990) Sex and Death in Victorian Literature, London.
Collins, Philip (1964) Dickens and Crime, London.
Hawes, Donald (2007) Charles Dickens, London.
Kokot, Joanna (1999) Kronikarz z Baker Street. Strategie narracyjne w utworach Arthura Conan Doyle'a o Sherlocku Holmesie, Olsztyn.
Wiener, Martin J. (2004) Men of Blood. Violence, manliness, and criminal justice in Victorian England, Cambridge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: