Brytyjski kolonializm, literatura i teorie postkolonialne 3301-LB1030-1ST
Kurs ma na celu przybliżenie studentom związków między literatura brytyjską i historią kolonializmu oraz wprowadzenie elementów krytyki postkolonialnej. Omawiając wybrane teksty literackie oraz teksty krytyczne, kurs skupia się na takich tematach jak dominacja, podbój, rasa, etniczność, odmienność, przemoc, język, dyskurs kolonialny, imperium, niewolnictwo. Przywołując ważne etapy i aspekty historii europejskiego kolonializmu, ze szczególnym uwzględnieniem historii imperium brytyjskiego, kurs wskazuje na ważne konteksty historyczne, ekonomiczne i społeczne twórczości zarówno kanonicznych autorów brytyjskich, od W. Szekspira po G. Orwella, jak również twórczości autorów postkolonialnych, takich jak S. Rushdie. J. Coetzee czy D. Lessing. Kurs wprowadza także elementy teorii i krytyki postkolonialnej oraz humanistyki dekolonialnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o kulturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej w zakresie krytyki literackiej i studiów postkolonialnych
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo dotyczącego literatury brytyjskiej osiemnastego wieku
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność
- aktywność na zajęciach i prezentacje
- praca semestralna (esej)
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Literatura
Teksty źródłowe:
William Shakespeare, The Tempest
Aphra Behn, Oroonoko
Daniel Defoe, Robinson Crusoe
John Maxwell Coetzee, Foe
William Blake, “The Little Black Boy”
Olaudah Equiano, The Interesting Narrative
Thomas Carlyle, “Occasional Discourse on the Negro Question”
Barry Unsworth, Sacred Hunger (fragments)
Charlotte Bronte, Jane Eyre (fragments)
Jean Rhys, Wide Sargasso Sea
Derek Walcott, “Names” + other poems
V.S. Naipaul, The Mimic Man
Rudyard Kipling "The White Man's Burden"
George Orwell, “Shooting an Elephant”
Joseph Conrad, Heart of Darkness
Chinua Achebe, Things Fall Apart
Nadine Gordimer, “Six Feet of the Country”
Doris Lessing, The Grass is Singing
John Maxwell Coetzee, Disgrace
Literatura krytyczna:
(2003) The Post-colonial Studies Reader. Bill Ashcroft et al. (ed.) Routledge.
(2005) A Companion to the Eighteenth Century Novel and Culture. Paula R. Backscheider and Catherine Ingrassia (ed.) Blackwell.
(2013) The Postcolonial Short Story. Contemporary Essays. Maggie Awadalla and Paul March-Russell (ed.) Palgrave.
Bhabha, Homi. (1994) The Location of Culture. Routledge
Boehmer, Elleke (2005) Colonial and Postcolonial Literature. Oxford University Press.
Brantlinger, Patrick (1990) Rule of Darkness. British Literature and Imperialism, 1830-1914. Cornell University Press
Chakrabarty, Dipesh. (2000) Provincializing Europe. Postcolonial Thought and Historical Difference. Princeton University Press.
Colley, Linda (1992) Britons: Forging the Nation 1701-1837. Yale UP.
Gikandi, Simon (2011) Slavery and the Culture of Taste. Princeton University Press.
Huggan, Graham and Helen Tiffin. (2010) Postcolonial Ecocriticism. Literature, Animals, Environment. Routledge.
Joseph, Betty. “Re(playing) Crusoe/Pocahontas: Circum-Atlantic Stagings in The Female American.” Criticism 2000, 42/3, 302-317.
Linebaugh, Peter and Marcus Rediker (2002) The Many-Headed Hydra. Sailors, Slaves, Commoners, and the Hidden History of the Revolutionary Atlantic. Beacon Press.
Loomba, Ania (2000) Colonialism/Postcolonialism. Routledge.
Said, Edward (1994) Orientalism. Vintage.
Schwarz, Henry and Sangeeta Ray (2005) A Companion to Postcolonial Studies. Blackwell
Spivak, Gayatri Chakravorty (1999) A Critique of Postcolonial Reason. Towards a History of Vanishing Present. Harvard University Press.
Weaver-Hightower, Rebecca (2007) Empire Islands. Castaways, Cannibals, and Fantasies of Conquest. University of Minnesota Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: