Dickens i wiktoriańska powieść seryjna: Czytanie Dickensa w odcinkach II 3301-LB1029-2ST
Charles Dickens pisał i publikował swoje powieści w cotygodniowych lub comiesięcznych odcinkach (zwykle trzy lub cztery rozdziały na miesiąc). Taka publikacja nie tylko sprawiła, że jego proza stała się bardziej przystępna cenowo, ale także mocno ukształtowała jego popularność i bliskie relacje z rosnącym gronem czytelników. Poszczególne części ukazywały się w charakterystycznych niebiesko-zielonych okładkach, którym towarzyszyły ilustracje autorstwa tak wybitnych artystów jak George Cruikshank, Hablot Browne, Luke Fildes czy John Leech. Podczas kursu uczestnicy doświadczą takiego właśnie czytania w krótkich kawałkach wybranej powieści Dickensa. Kurs koncentruje się na uważnej lekturze wybranej powieści, zapewniając głębsze zrozumienie procesu pisania powieściopisarza (kompozycja w odcinkach) oraz kontekstów historycznych i społecznych, w których ta powieść została napisana. Kurs ma na celu zmianę powszechnego postrzegania powieściopisarza jako autora bardzo długich powieści i umożliwienie studentom doświadczenia wybranego tekstu, tak jak doświadczali go sami Wiktorianie. Jednym z jego głównych celów jest także zainspirowanie pomysłów badawczych, które uczestnicy mogą wykorzystać w swoich przyszłych rozprawach naukowych. Na kursie omawiane będą również następujące kwestie w związku z wybranym tekstem: strategia narracyjna, punkt widzenia (fokalizacja), język i styl, gatunek literacki, konwencje literackie, obrazowanie i symbolika, charakterystyka bohaterów, powtarzające się tematy i motywy, intertekstualność, kontekst społeczno-historyczny oraz kontekst literacki i kulturowy wybranej powieści.
Będziemy omawiali jedną z następujących powieści:
"The Pickwick Papers"
"Oliver Twist"
"The Old Curiosity Shop"
"Barnaby Rudge"
"Dombey and Son"
"David Copperfield"
"Bleak House"
"Hard Times"
"Little Dorrit"
"A Tale of Two Cities"
"Great Expectations"
"Our Mutual Friend"
Studia II stopnia (magisterskie)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych, szczególnie zagadnień związanych z tematyką kursu
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej związanych z tematyką kursu
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych związanych z tematyką kursu
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa zdobytym na kursie
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą na kursie wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
—aktywny udział w zajęciach
—dwa testy (w połowie i na koniec semestru), próg zaliczenia: 60%
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Studenci, którzy nie przystąpili do testów lub ich nie zaliczyli, mogą je ponownie napisać w trakcie sesji poprawkowej.
Literatura
Blake, Laurel. “Star Turn? Magazine, Part-Issue, and Book Serialisation.” Victorian Periodicals Review, vol. 34, no. 3 (fall 2001), pp. 208–227.
Casey, Ellen. ‘“That Specially Trying Mode of Publication’: Dickens as Editor of the Weekly Serial.” Victorian Periodicals Review, vol. 14, no. 3 (fall 1981), pp. 93–10.
Sanders, Andrew. Authors in Context: Charles Dickens. OUP, 2003.
Schlicke, Paul. The Oxford Companion to Charles Dickens. OUP, 2011.
Tange, Andrea Kaston. “Becoming a Victorian Reader: The Serial Reading Process in the Modern Classroom.” Victorian Periodicals Review, vol. 39, no. 4 (winter 2006), pp. 330–342.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: