Dickens i wiktoriańska powieść seryjna: Czytanie Dickensa w odcinkach I 3301-LB1028-1ST
Charles Dickens pisał i publikował swoje powieści w cotygodniowych lub comiesięcznych odcinkach (zwykle trzy lub cztery rozdziały na miesiąc). Taka publikacja nie tylko sprawiła, że jego proza stała się bardziej przystępna cenowo, ale także mocno ukształtowała jego popularność i bliskie relacje z rosnącym gronem czytelników. Poszczególne części ukazywały się w charakterystycznych niebiesko-zielonych okładkach, którym towarzyszyły ilustracje autorstwa tak wybitnych artystów jak George Cruikshank, Hablot Browne, Luke Fildes czy John Leech. Podczas kursu uczestnicy doświadczą takiego właśnie czytania w krótkich kawałkach wybranej powieści Dickensa. Kurs koncentruje się na uważnej lekturze wybranej powieści, zapewniając głębsze zrozumienie procesu pisania powieściopisarza (kompozycja w odcinkach) oraz kontekstów historycznych i społecznych, w których ta powieść została napisana. Kurs ma na celu zmianę powszechnego postrzegania powieściopisarza jako autora bardzo długich powieści i umożliwienie studentom doświadczenia wybranego tekstu, tak jak doświadczali go sami Wiktorianie. Jednym z jego głównych celów jest także zainspirowanie pomysłów badawczych, które uczestnicy mogą wykorzystać w swoich przyszłych pracach licencjackich. Na kursie omawiane będą również następujące kwestie w związku z wybranym tekstem: strategia narracyjna, punkt widzenia (fokalizacja), język i styl, gatunek literacki, konwencje literackie, obrazowanie i symbolika, charakterystyka bohaterów, powtarzające się tematy i motywy, intertekstualność, kontekst społeczno-historyczny oraz kontekst literacki i kulturowy wybranej powieści.
Będziemy omawiali jedną z następujących powieści:
"The Pickwick Papers"
"Oliver Twist"
"Nicolas Nickleby"
"The Old Curiosity Shop"
"Barnaby Rudge"
"Martin Chuzzlewit"
"Dombey and Son"
"David Copperfield"
"Bleak House"
"Hard Times"
"Little Dorrit"
"A Tale of Two Cities"
"Great Expectations"
"Our Mutual Friend"
I stopień studiów BA
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej związaną z tematyką kursu
K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, szczególnie te związane z tematyką kursu
K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego
K_W07 zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych związanych z tematyką kursu
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą na kursie wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju, np. wykorzystanie wiedzy z kursu do ukończenia pracy licencjackiej
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kryteria oceniania
—aktywny udział w zajęciach
—dwa testy (w połowie i na koniec semestru), próg zaliczenia: 60%
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Literatura
Blake, Laurel. “Star Turn? Magazine, Part-Issue, and Book Serialisation.” Victorian Periodicals Review, vol. 34, no. 3 (fall 2001), pp. 208–227.
Casey, Ellen. ‘“That Specially Trying Mode of Publication’: Dickens as Editor of the Weekly Serial,” Victorian Periodicals Review, vol. 14, no. 3 (fall 1981), pp. 93–110.
Sanders, Andrew. Authors in Context: Charles Dickens. OUP, 2003.
Schlicke, Paul. The Oxford Companion to Charles Dickens. OUP, 2011.
Tange, Andrea Kaston. “Becoming a Victorian Reader: The Serial Reading Process in the Modern Classroom,” Victorian Periodicals Review, vol. 39, no. 4 (winter 2006), pp. 330–342.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: