Narratorzy niewiarygodni 3301-LB1026
Chociaż kurs skupia się na dziełach literatury brytyjskiej, nie stroni od perspektywy komparatystycznej, sięgając do utworów Poego i Nabokova. Dzieła analizowane na zajęciach charakteryzuje różnorodność gatunkowa: opowiadanie grozy, historiograficzne metafikcje, proza modernistyczna, kryminał w wersji klasycznej, jak i psychologiczno-metafizycznej, utwory zbliżone do realizmu, realizm magiczny, metafikcja, a nawet powieść akademicka (campus novel).
Tematy i teksty:
1. Wstęp. Znani podejrzani: szalony narrator Poe.
2. Niewiarygodna pamięć w powieści z początku XXI wieku: Julian Barnes, The Sense of an Ending
3. Niesamowite: Henry James, “The Turn of the Screw”
4. Przestępstwa i przestępcy: powieść detektywistyczna Złotego Wieku a narracja niewiarygodna. Agatha Christie, The Murder of Roger Ackroyd
5. Szaleństwo i podstęp: Vladimir Nabokov, Despair
6. Sztuka i sztuczki: artysta niewiarygodny w powieści postmodernistycznej. John Banville, The Book of Evidence
7. (Nie)niewiarygodność: Ian McEwan, Enduring Love
8. Narracja niewiarygodna: Julian Barnes, “The Stowaway”
9. Hierarchie i pułapki: postmodernizm i metafikcja. Ian McEwan, „Dead as They Come” oraz Sweet Tooth
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem, literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej, szczególnie w zakresie narracji niewiarygodnej oraz nienaturalnej.
K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, w szczególności metody analizy narracji niewiarygodnej i nienaturalnej.
K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego, czytając i analizując teksty literackie z elementami narracji niewiarygodnej i nienaturalnej.
K_W07 zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych, w tym metod interpretacji oraz rozmaitych podejść do badań narracji niewiarygodnej i nienaturalnej.
Umiejętności
Student potrafi:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, w szczególności terminologią oraz aparatem pojęciowym dot. narracji niewiarygodnej i nienaturalnej.
K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego przygotowując zadania oraz projekt zaliczeniowy.
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii, w tym projektu zaliczeniowego wybranego przez studenta (esej, rozszerzona bibliografia lub praca twórcza).
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju poprzez pracę samodzielną, podejmowanie decyzji dot. projektu zaliczeniowego oraz przyjęcie odpowiedzialności za własne decyzje.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby, szczególnie w zakresie czytania i analizy tekstów dot. niewiarygodności.
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp., przygotowując projekty, prowadząc badania oraz udzielając się w dyskusjach nt. niewiarygodności w literaturze.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w dyskusji na zajęciach: 15%
Test dot. terminologii i tekstów omawianych w kursie: 15%
Projekt zaliczeniowy: 70%
Projekt może stanowić jedno z poniższych:
• Esej (2000 słów) nt. dowolnego utworu anglojęzycznego zawierającego narrację niewiarygodną, z wykorzystaniem co najmniej 3 źródeł krytycznych
• Szczegółowy przegląd źródeł krytycznych dot. wybranego utworu (min. 5 źródeł)
• Projekt kreatywny: własne opowiadanie, z wykorzystaniem chwytów narracji niewiarygodnej
Zaliczenie poprawkowe polega na oddaniu zaległego projektu i/lub ponownym napisaniu projektu, jeśli został oceniony negatywnie.
Dopuszczalna liczba usprawiedliwionych nieobecności: 3
Literatura
Elke D’hoker and Gunther Martens, eds., Narrative Unreliability in the Twentieth-Century First-Person Novel (Berlin, New York: Walter De Gruyter, 2008)
Vera Nuning, Unreliable Narration and Trustworthiness: Intermedial and Interdisciplinary Perspectives (Berlin, Munich, Boston: De Gruyter, 2015)
Jan Alber, Unnatural Narrative: Impossible Worlds in Fiction and Drama (Nebraska: University of Nebraska Press, 2016)
Brian Richardson, Unnatural Narrative: Theory, History, and Practice (The Ohio State UP, 2015)
Laure Ryan, “From Parallel Universes to Possible Worlds: Ontological Pluralism in Physics, Narratology, and Narrative” Poetics Today 27.4 (2006), pp. 633– 74
Bruno Zerweck, “Historicizing Unreliable Narration: Unreliability and Cultural Discourse in Narrative Fiction”, Style 35.1, Themes and Means (2001), pp. 151-176
Greta Olson, “Reconsidering Unreliability: Fallible and Untrustworthy Narrators”, Narrative 11.1 (2003), pp. 93-109
Ansgar Nünning, "’But why will you say that I am mad?’ On the Theory, History, and Signals of Unreliable Narration in British Fiction”, AAA: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 22.1 (1997), pp. 83-105
James Phelan, “Reliable, Unreliable, and Deficient Narration: A Rhetorical Account”, Narrative Culture 4.1 (2017), pp. 89-103
Dan Shen, “Unreliability and Characterization”, Style 23.2, Intertext/Intergenre (1989), pp. 300-311
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: