Wprowadzenie do współczesnej literatury fantastycznej 3301-LB1024
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowym kontekstem I znaczeniem literatury gatunku fantasy w jego współczesnej formie. W trakcie kursu studenci zapoznają się z ogólnym zarysem wpływów dziedzictwa literatury klasycznej I średniowiecznej, które ukształtowały współczesną literaturę fantastyczną w jej obecnej formie, jak również powiązaniami istniejącymi pomiędzy literaturą fantasy I innymi rodzajami literatury spekulatywnej.
Punktem wyjścia w obrębie zagadnień omawianych w trakcie kursu jest dziedzictwo myśli krytycznej Inklingów, w szczególności J. R. R. Tolkiena I C.S. Lewisa, za sprawą której, w połowie XX w., powstały konceptualne podwaliny pod współczesny kształt I rozwój gatunku. Wychodząc od tego kontekstu, w trakcie kursu omawiany jest przegląd najbardziej reprezentatywnych tendencji we współczesnej literaturze fantasy. Szczególna uwaga poświęcona jest omówieniu interakcji literatury fantastycznej z takimi gatunkami jak fantastyka naukowa, bajka zwierzęca, historia alternatywna, jak również fantastyczna i heroiczna literatura antyku I średniowiecza. Tematyka kursu odnosi się również do wzajemnych relacji pomiędzy literaturą fantastyczną I współczesną literaturą postmodernistyczną.
Teksty omawiane w trakcie kursu odzwierciedlają różnorodność podgatunków w obrębie współczesnej literatury fantastycznej, takich jak: wysoka fantastyka, urban fantasy, animal fantasy, portal fantasy, oraz comic fantasy.
Równorzędnym celem kursu jest zapoznanie studentów z teoretycznym i krytycznym kontekstem pojęcia świata wtórnego, począwszy od jego średniowiecznych pierwowzorów, poprzez klasyczną definicję Tolkiena, aż po najnowsze prace krytyczne.
Lista omawianych tekstów:
1. Prace krytyczne:
J. R. R. Tolkien – On Fairy Stories
Ann Swinfen- In Defence of Fantasy pp. 1- 99
Farah Mendlesohn – Rhetorics of Fantasy, Introduction
Mark J. P. Wolf Building Imaginary Worlds, pp. 16 – 64
2. Terry Pratchett – The Amazing Mourice and his Educated Rodents
4. C. S. Lewis - The Voyage of the Dawntreader
5. Terry Pratchett - We Free Men
6. Neil Gaiman – Neverwhere + serial BBC
7. Susanna Clarke – Piranesi
8. Susanna Clarke – Mrs. Mabb
9. Susanna Clarke – Mr Simonelli, or the Fairy Widower
10. Neil Gaiman - Chivalry
11. George R. R. Martin – The Hedge Knight
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Studenci zapoznają się z szerokim wyborem istotnych tekstów literackich, reprezentujących najbardziej reprezentatywne nurty I tendencje we współczesnej literaturze fantastycznej
Umiejętności:
Studenci rozwijają swoje umiejętności analizy tekstów literackich oraz zwiększają swoje zdolności w dziedzinie przygotowania I prezentacji indywidualnego projektu badawczego
Kompetencje społeczne:
Studenci zwiększają swoje przygotowanie do uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa i ćwiczą różnorakie formy interakcji społecznej w zakresie rozpowszechniania wiedzy o różnych aspektach kultury.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Przygotowanie projektu pod względem merytorycznym i metodologicznym; aktywny udział w zajęciach.
Indywidualny projekt przygotowany w formie eseju lub prezentacji, również aktywny udział w zajęciach
Literatura
ALEXANDER, Lloyd Chudley. "High Fantasy and Heroic Romance." The Horn Book Magazine.
ATTEBERY, Brian. Strategies of Fantasy. Bloomington/Indianapolis, 1992.
CARROLL, Shiloh. Medievalism in A Song of Ice and Fire and Game of Thrones. Cambridge, 2018.
CHANCE, Jane. The Lord of the Rings: The Mythology of Power, Lexington, Kentucky, 2001.
CHANCE, Jane. Tolkien’s Art: A Mythology for England, Lexington, 2001.
CHANCE, Jane (ed.). Tolkien the Medievalist. London/New York, 2003.
CURRY, Patrick. Defending Middle-earth: Tolkien, Myth and Modernity. London: HarperCollins, 1998.
DICKERSON, Mathew. Following Gandalf: Epic Battles and Moral Victory in The Lord of the Rings. Grand Rapids, 2003.
FIMI, Dimitra/HONEGGER, Thomas (eds.) Subcreating Arda: World-building in J. R. R. Tolkien’s Work, its Precursors, and its Legacies. Zurich and Jena, 2019.
FLIEGER, Verlyn. A Question of Time: J. R. R. Tolkien’s Road to Faёrie. Kent and London, 1997.
FLIEGER, Verlyn. Interrupted Music” The Making of Tolkien's Mythology, Kent and London, 2005.
HONEGGER, Thomas. “(Heroic) Fantasy and the Middle Ages – Strange Bedfellows or an Ideal Cast? “, Itinéraires [Online], 2010-3 | 2010.
Edward JAMES/Farah MENDELSOHN(eds.). The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge, 2012
JAMISON, Carol Parrish. Chivalry in Westeros: The Knightly Code of A Song of Ice and Fire. Jefferson, North Carolina, 2018.
LARRINGTON, C., Winter is Coming: The Medieval World of Game of Thrones, London, New York, 2016.
LOWDER, James (ed.). Behind the Wall: Exploring George R. R. Martin's A Song of Ice and Fire. Dallas, 2012.
MANLOVE, Colin. Fantasy Literature of England. London, 1999.
MANLOVE, C.N. Modern Fantasy: Five Studies. Cambridge, 1975.
MENDLESOHN, Farah: The Rhetorics of Fantasy. Middletown, Connecticut, 2008.
MENDLESOHN, Farah/JAMES, Edward (eds.). A Short History of Fantasy. Faringdon, 2012.
SENIOR, W.A. “Quest Fantasies.” The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Eds. Edward JAMES/ Farah MENDELSOHN. Cambridge, 2012, 190-199.
SWINFEN, Ann. In Defence of Fantasy: A Study of the Genre in English and American Literature since 1945. London, 1984.
TIMMERMAN, John H. Other Worlds: The Fantasy Genre. Bowling Green, Ohio, 1983.
WOLF, M. J. P. Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation, New York and London, 2012.
WOLFE, Gary K. Critical Terms for Science Fiction and Fantasy: A Glossary and Guide to Scholarship. New York, 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: