Robin Hood i inni buntownicy w literaturze angielskiej 3301-LB1020
Zapoznamy się z legendą o Robin Hoodzie w kontekście kultury średniowiecznej, która ją zrodziła, ale nacisk będzie położony na utwory powstałe w XX i XXI wieku. Ich omówienie poprzedzi przegląd historyczny. Na przykładach konkretnych dzieł zostaną omówione różne gatunki i media, w jakich legenda o Robin Hoodzie utrwalała się i rozprzestrzeniała przez wieki aż do czasów nam współczesnych: zaczynając od ballad jako gatunku ustnej kultury popularnej okresu średniowiecza, przez popularny teatr elżbietański, romantyczną poezję i powieściowy romans historyczny, fabularyzowane i ilustrowane rekonstrukcje przygód Robin Hooda popularne w epoce wiktoriańskiej i w pierwszej połowie XX wieku, modernistyczną poezję i dramat, powieść postmodernistyczną, a kończąc na wybranych ekranizacjach i serialach telewizyjnych, uwzględniając również komiks, piosenkę i dramat dźwiękowy. Odniesiemy się do fali fascynacji średniowieczem w XVIII-XIX wieku. Zastanowimy się nad twórczymi strategiami przyjmowanymi przez współczesnych autorów celem rozwiązania napięć pomiędzy wiernością legendzie a potrzebą uczynienia jej zrozumiałą i atrakcyjną dla współczesnego odbiorcy. Przyjrzymy się wpływom rozmaitych ideologii i prądów kulturowych na kolejne wersje opowieści o Robin Hoodzie. Rozważymy paradoks szlachetnego i pobożnego bandyty. Bardziej ogólne tematy dyskusji mogą dotyczyć sprawiedliwości społecznej, redystrybucji bogactwa, równouprawnienia, przemocy, średniowiecznej koncepcji wyjęcia spod prawa, form sprzeciwu wobec władzy, utopii, ekologii, humoru, fantasy, a także innych kwestii w zależności od zainteresowań i potrzeb uczestników.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studentki i studenci zdobędą następującą wiedzę, sprawności oraz kompetencje społeczne:
WIEDZA
Poznają jeden z najtrwalszych symboli kulturowych Anglii - legendę o Robin Hoodzie, uwarunkowania społeczne i polityczne średniowiecznej Anglii, w których ta legenda powstała oraz fenomen mediewalizmu.
Poznają różnorodne gatunki.
Poznają wartościowe dzieła artystyczne, w których występuje Robin Hood.
Poznają styl archaizowany i przykłady angielskich archaizmów językowych.
Poznają co najmniej dwie inne legendy o buntownikach podobnych do Robin Hooda.
Umiejętności:
- rozwinięta umiejętność interpretacji i analizy dzieła artystycznego w powiązaniu z dyskursami społecznymi i prądami kulturowymi
- czytanie ze zrozumieniem tekstów napisanych archaizowaną angielszczyzną
- rozwinięta umiejętność analizy komparatystycznej
- wyostrzona zdolność rozróżniania między uprawnionym protestem a przestępstwem.
Kompetencje społeczne:
- rozwinięta wrażliwość społeczna - dostrzeganie przejawów niesprawiedliwości i nierównego traktowania, zauważanie grup i jednostek potrzebujących pomocy, chęć i gotowość niesienia pomocy i angażowania się na rzecz pokrzywdzonych
- zrozumienie i ciekawość zróżnicowania kultur świata w przeszłości i teraźniejszości.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie uczestnictwa w zajęciach oraz prezentacji ustnej.
Literatura
Wybór dzieł artystycznych, głównie współczesnych utworów literackich i filmowych, reprezentujących szeroką gamę gatunków: ballada, retelling prozą, dramat, powieść, opowiadanie, komiks, film, piosenka, serial telewizyjny, dramat dźwiękowy.
Wybór spośród opracowań naukowych:
Dobson, R.B. and J. Taylor, Rymes of Robin Hood (Gloucester, U.K., 1997)
Knight, S. and T. H. Ohlgren (eds.) Robin Hood and Other Outlaw Tales (Kalamazoo, Michigan, 1997)
Holt, J.C., Robin Hood (London, 1989)
Keen, M., The Outlaws of Medieval Legend (Toronto, 1961)
Nollen, S. A. Robin Hood. A Cinematic History of the English Outlaw and His Scottish Counterparts (Jefferson, NC and London, 1999)
Pollard, A. J. Imagining Robin Hood: the late medieval stories in historical context (London and New York, 2004)
Holt, R. H. "The Origins and Audience of the Ballads of Robin Hood", Past and Present, Vol. 18/1960: 89-100
Keen, M. "Robin Hood - Peasant or Gentleman?" Past and Present, Vol. 19/1961: 7-15
Kowalik, B. “Those Wholesome Feasts: John Keats’s Green Medievalism,” Acta Philologica 47 (2015): 37-49
Maddicott, J. R. "The Birth and Setting of the Ballads of Robin Hood", The English Historical Review, Vol. 93/1978: 276-299.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: