Poeci romantyczni 3301-LB102
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z angielską poezją romantyczną na szerokim tle kulturowym przełomu XVIII i XIX wieku. Studenci będą czytać i analizować zarówno teksty kanoniczne takich poetów romantycznych jak W. Blake, W. Wordsworth, S. T. Coleridge, P. B. Shelley, J. Keats, G. Byron, jak i utwory mniej znanych twórców, takich jak J. Clare, M. Robinson, Ch. Smith. Podczas kursu również omówimy ważne manifesty romantyczne i eseje pisane prozą, które przyczyniły się do zmiany percepcji świata w okresie Romantyzmu. Szczególny nacisk zostanie położony na specyficzne idee i koncepcje romantyczne. Zaznajomimy się z romantyczną wizją poety i poezji, oraz ze szczególnie charakterystyczną estetyką tego okresu. Będziemy analizować takie pojęcia jak wzniosłość i piękno, wrażliwość, obrazowość. Ponadto przyjrzymy tekstom w których widać różne podejścia do pojęć Orientu, natury, gotyckości. Poezja W. Blake'a pozwoli na zastanowienie się nad relacjom pomiędzy słowem i obrazem, ponieważ wiersze Blake'a będą omawiane razem z jego własnymi ilustracjami. Ponadto przedyskutujemy charakterystyczne pojęcia wprowadzane przez Blake'a - Niewiność i Doświadczenie, jego wizję religii i duchowości. Czytając W. Wordswortha omówimy znaczenie tego poety dla angielskiego Romantyzmu, przyjrzymy się jego pojęciom natury, duchowości i piękna, oraz koncepcjom dotyczącym poety i tworzenia poezji. Omawiając teksty S.T. Coleridge'a dostrzeżemy różnicę pomiędzy nim a Wordsworthem w rozumieniu pojęcia inspiracji i wyobraźni. Ponadto zapoznamy się z użyciem symboli i archetypów w poezji Coleridge'a, oraz elementami gotyckości w jego wierszach. Wiersze Keatsa pokażą nam inną, mniej konwencjonalną koncepcję poety i tworzenia poezji. Na podstawie jednego z jego poematów omówiony zostanie również romantyczny topos kobiety fatalnej. W poezji Shelleya przyjrzymy się romantycznej fascynacji Wschodem i ideą fragmentu. Na koniec kursu poemat dramatyczny G. Byrona pokaże nam typ bohatera byronicznego i pomoże podsumować romantyczne wątki omówione podczas semestru. Poza wierszami znajdującymi się na liście lektur, studenci będą czytali dodatkowe eseje na każdy tydzień kursu. Kurs kończy się egzaminem.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA:
- zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu tekstów literackich
- zna najważniejsze zagadnienia dotyczące poezji romantycznej
- zna najważniejsze utwory angielskiego romantyzmu
- zna różnorodne kierunki interpretacji tych utworów
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię literaturoznawczą.
- potrafi omówić charakterystyczne cechy angielskiej poezji romantycznej i poszczególnych poetów;
- potrafi zastosować w analizie utworów koncepcje z zakresu estetyki i filozofii, które wzbogacają rozumienie tekstu
-potrafi analizować wybrane wiersze ukazując różne kierunki interpretacji
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
POSTAWY:
-ocenia znaczenie poezji romantycznej dla późniejszej kultury i literatury angielskiej
- uczy się uważnego słuchania i tolerancji dla odmiennych interpretacji
Kryteria oceniania
Ocena końcowa składa się z:
- ocen z dwóch krótkich prac pisemnych zadanych w formie tzw. response paper na platformie Moodle podczas semestru i aktywności na zajęciach (50%)
- pisemnego zaliczenia w formie pytań otwartych. Pytania obejmują materiał omawiany na zajęciach, znajomość utworów analizowanych w ramach kursu i tekstów dodatkowych (50%).
- zaliczenie poprawkowe w formie ustnej odpowiedzi.
Dopuszczalne są 3 nieobecności na kursie podczas semestru.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Butler, James A. Poetry 1798-1807: “Lyrical Ballads” and “Poems, in Two Volumes” from: Gill, Stephen (ed). The Cambridge Companion to William Wordsworth. Cambridge University Press (2003).
Curran, Stuart (ed.), Cambridge Companion to British Romanticism (1993).
Dyson, A.E., Lovelock, J. The Road of Excess: Blake’s Songs of Innocence and Experience. In: Masterful Images. Palgrave Macmillan, London (1976).
Łuczyńska-Hołdys, Małgorzata, Coghen, Monika. “Wstęp. Poza definicją”, from: Nowe oblicza romantyzmu brytyjskiego. Eseje na dwusetlecie. Warszawa: WUW (2022).
Łuczyńska-Holdys, Małgorzata. "Elfin Grot and Manna Dew:
La Belle Dame Sans Merci” , from: Soft-Shed Kisses: Re-visioning the Femme Fatale in English Poetry of the 19th Century. Cambridge Scholars Publishing (2013)
Makdisi, Saree. Reading William Blake. Cambridge University Press (2015).
Roe, Nicholas (ed.), Oxford Guide to Romanticism (2005).
Shiner Wilson, Carol and Joel Haefner (eds). Re-Visioning Romanticism. British Women Writers, 1776-1837. University of Pennsylvania Press (1994)
Simpson David. “Romaticism, Criticism and Theory”, from: S.Curran, The Cambridge Companion to British Romanticism. Cambridge University Press (1993).
Wu, Duncan (ed.), Romanticism: The Critical Reader (1995).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: