Szczegółowa analiza i interpretacja wybitnego tekstu literackiego: Oliver Twist Karola Dickensa 3301-LB1015
Celem kursu jest analiza powieści "Oliver Twist" w kontekście politycznych, społecznych i ekonomicznych problemów lat trzydziestych dziewiętnastego wieku, aby umożliwić współczesnemu czytelnikowi lepsze zrozumienie społeczno-obyczajowych i politycznych niuansów tej powieści Dickensa. Studenci omówią takie zagadnienia, jak przestępczość nieletnich w XIX wieku oraz sposób, w jaki Dickens konstruuje dzieciństwo i rodzinę w tej powieści. Na zajęciach będą również analizowane fragmenty powieści, które Dickens zaadaptował do swoich publicznych wystąpień. Powieść zostanie omówiona w kontekście takich gatunków literackich i teatralnych jak powieść gotycka, the Newgate novel, the silver-fork novel, melodramat, pikareska (picaresque novel). Na zajęciach omówione zostaną wybrane adaptacje filmowe i teatralne "Olivera Twista," na przykład film David Leana z 1948 roku, film Carol Reed z 1968 roku na podstawie musicalu Lionela Barta "Oliver!", oraz fragmenty one-woman show Miriam Margolyes pt. "Kobiety Dickensa."
Oprócz powyższych, na zajęciach omówione zostaną następujące kwestie:
- the Poor Law Amendment Act 1834
- Utilitarianism
- the Victorian workhouse
- funeral mutes
- London Metropolitan Police in 1830s
- Bow Street Runners
- the police magistrate
- the pastoral in "Oliver Twist"
- the Newgate Calendar and the Newgate novel
- early critical reception of the novel
- modern criticism
- Dickens's "streaky-bacon" narrative technique
- the parochial beadle
- London of 1830s in the novel
- symbolism, imagery, allegory in the novel
- Victorian prostitution
- "Oliver Twist" and conduct books
- "Oliver Twist" and the Gothic tradition
- Victorian realism
- Dickens and medicine
- "Oliver Twist" as Dickens's performance fiction
Studia II stopnia (magisterskie)
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych, szczególnie zagadnień związanych z tematyką kursu
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej związanych z tematyką kursu
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych związanych z tematyką kursu
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa zdobytym na kursie
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą na kursie wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
- Aktywny udział w zajęciach
- Dwa egzaminy pisemne (w połowie i na koniec kursu), próg zaliczenia: 60%
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Student poprawia niezaliczony egzamin pisząc go ponownie podczas sesji poprawkowej.
Literatura
Wybrane źródła:
Dickens, Charles. Oliver Twist. Penguin Books, 2003.
Dickens, Charles. The Story of Little Dombey and Other Performance Fictions. Broadview Press, 2013.
Paroissien, David. The Companion to Oliver Twist. Edinburgh University Press, 1992.
John, Juliet, ed. Charles Dickens’s Oliver Twist. A Sourcebook. Routledge, 2006.
Schlicke, Paul, ed. The Oxford Companion to Charles Dickens. OUP, 2011.
Patten, Robert and John O. Jordan, Catherine Waters, eds. The Oxford Handbook of Charles Dickens. OUP, 2018.
Charles Dickens Museum. https://dickensmuseum.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: