Kierunki we współczesnej poezji angielskiej 3301-LB1013
Kurs dla studentów 1 stopnia studiów licencjackich.
Tematem kursu są główne kierunki współczesnej poezji brytyjskiej omawiane na przykładach wybranych poetów.
Studenci zapoznają się z kierunkami tematycznymi oraz wyzwaniami ideologicznymi we współczesnej poezji brytyjskiej. Zagadnienie do dyskusji uwzględniają reprezentację konfliktów społecznych oraz tzw. niebezpiecznego dyskursu (Douglas Dunn, Tony Harrison), poezję w roli upamiętniania a dokumentowana/komentowania konfliktów militarnych (Andrew Motion, Carol Ann Duffy, Simon Armitage, Tony Harrison), konstrukcje tożsamości narodowej poprzez (o)pisanie zbrodni (Blake Morrison), poezja wobec choroby (Peter Reading), poezja wobec wyzwań feminizmu/ przemocy wobec kobiet (Andrew Motion, Blake Morrison, Anne Stevenson, Medbh McGuckian, Helen Dunmore),poezja w roli świadectwa społeczno-polityczno-religijnego konfliktu w Północnej Irlandii (Seamus Heaney, Paul Muldoon, Ciaran Carson, Tom Paulin), historia a forma Nowej Narracji (James Fenton, Andrew Motion, Tom Paulin, Peter Reading), postmodernistyczne eksperymenty (Anne Stevenson, Peter Reading).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat: Kierunki we współczesnej poezji angielskiej i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
WIEDZA
- poznaje / zgłębia najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych w ramach filologii angielskiej
- poznaje terminologię / pogłębia znajomość terminologii używanej w literaturoznawstwie angielskim
- poznaje / zgłębia metodologię naukową w dziedzinach literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię literaturoznawczą
- umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
- potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi
- rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
- cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Dopuszczalne jest 20% nieobecności.
Zaliczenie na podstawie eseju akademickiego.
Zaliczenie poprawkowe - na podstawie poprawionego eseju akademickiego.
Literatura
Douglas Dunn
“Men of Terry Street”,
“The Clothes Pit”,
“On Roofs of Terry Street”,
“A Removal from Terry Street”, “Young Women in Rollers”
Tony Harrison
“Them & [uz]”,
“The Rhubarbarians”,
“Books Ends”
"A Cold Coming"
V
Andrew Motion
“The Five Acts of Harry Patch”
Andrew Motion
“The Letter”
James Fenton
“Nest of Vampires”
Blake Morrison
“The Ballad of the Yorkshire Ripper”
Peter Reading
“Nocturne”, “Trio”, “Correspondence”, “Mystery Story”, “5”, “10x10x10”, “Fiction”, C
Tom Paulin
The Invasion Handbook
Ciaran Carson
“Dresden”
Paul Muldoon
“Gathering Mushrooms”
Anne Stevenson
Correspondences: A Family History in Letters
Medbh McGuckian
“The Sofa”
Helen Dunmore
“Three Ways of Recovering a Body”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: