Satyra w literaturze angielskiej 3301-LB1002
Kurs poświęcony jest bogatej i różnorodnej tradycji satyrycznej w literaturze angielskiej. Satyra - prześmiewcze lub ironiczne przedstawienie osób, zjawisk i problemów społecznych - pełni ważną rolę zarówno w poezji, teatrze i powieści angielskiej. Studenci zapoznają się z technikami literackimi stosowanymi w satyrze (humor, groteska, parodia, karykatura, hiperbola, ironia), rodzajami satyry (satyra społeczna, polityczna) oraz jej historią i rolą w różnych tekstach literackich. Wybrane teksty omawiane są w kontekście historii i kultury brytyjskiej, od osiemnastego wieku do współczesności. W osiemnastym wieku teksty satyryczne często dotykały sporów religijnych i światopoglądowych, a mistrzowie satyry tej epoki (Swift, Pope) tworzyli teksty przewrotne, pełne ironicznego i inteligentnego humoru (wit). W malarstwie satyrę społeczną praktykował William Hogarth, a w powieści Henry Fielding – obydwaj znacząco wpłynęli na twórczość Dickensa. Satyrę i parodię ciekawie połączyła też Jane Austen w powieści Northanger Abbey. W epoce wiktoriańskiej satyra często dotykała kwestii społecznych: w ramach kursu omówione zostaną powieści Thackeraya (Vanity Fair) i Dickensa (Hard Times), które są dobrym przykładem wyraźnej obecności satyry w powieści angielskiej tego okresu. W literaturze nowszej ważną rolę odgrywa satyra polityczna (George Orwell), ważnym kontekstem jest także wykorzystanie satyry w nowych środkach przekazu (telewizja i Internet).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student biorący udział w kursie,
w zakresie wiedzy:
- poznaje terminologię używaną w językoznawstwie, literaturoznawstwie i kulturoznawstwie angielskim;
- pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne;
- zgłębia najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań literaturoznawczych oraz kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej;
w zakresie umiejętności:
- umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej;
- potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym;
- potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości;
w zakresie kompetencji społecznych:
- jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności;
- rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań;
- ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa:
- obecność i przygotowanie do zajęć
- aktywność na zajęciach
- krótki esej
- ustny egzamin: rozmowa o wybranym tekście
Literatura
Teksty literackie: poezja, pamflet, powieść i fragmenty powieści: Jane Austen, Charles Dickens, George Orwell
Wybrane pozycje krytyczne:
Highet, Gilbert. The Anatomy of Satire. 1972. Princeton: Princeton University Press.
Thackeray, William Makepeace. The English Humorists. The Four Georges. 1942. Ed. Walter Jerrold. London: J. M. Dent & Sons.
Dentith, Simon. Parody (The New Critical Idiom). 2000. London and New York: Routledge.
Bakhtin, Mikhail Mikhaĭlovich. Rabelais and His World. 1984. Trans. Hélène Isvolsky. Bloomington: Indiana University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: