Szekspir 3301-LB100
Kurs oferuje pogłębioną analizę wybranych utworów Shakespeare'a. Program przewiduje omówienie sztuk zarówno w kontekście elżbietańskich założeń światopoglądowych, jak i współczesnych propozycji interpretacyjnych. W obecnej wersji kursu szczególną uwagę poświęcimy warsztatowi teatralnemu Shakespeare'a. Omówimy również różnice w wykorzystaniu i interpretacji przekazów historycznych, główne tendencje w zakresie konstrukcji postaci i budowy kontekstu ideologicznego, jak również tradycje teatralne i filmowe związane z inscenizacją sztuk takich jak Makbet, Kupiec wenecki i Burza.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
K_W02 - w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem, literaturą i kulturą elżbietańską w ramach filologii angielskiej
K_W03 - w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach studiów nad renesansem
K_W04 - w zaawansowanym stopniu powiązania języka i literatury z procesami historyczno-kulturowymi epoki elżbietańskiej i jakobińskiej
K_W07 - zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w odniesieniu do renesansu
Umiejętności
Absolwent potrafi:
K_U01 - posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w odniesieniu do dramatu i teatru
K_U02 - posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 - wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu kultury elżbietańskiej i jakobińskiej
K_U11 - projektować własną ścieżkę rozwoju w badaniach szekspirowskich
Kompetencje
Absolwent jest gotów do:
K_K02 - kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru dramatów i interpretacji odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03 - wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych interpretatorów literatury dawnej , dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Literatura
Dramaty:
Makbet
Kupiec wenecki
Burza
Teksty:
1. Stephen Greenblatt “The Traces of Shakespeare’s Life” in: The New Cambridge Companion to
Shakespeare. Margreta de Grazia, Stanley Wells (eds.) (2010). 1-13.
2. Stephen Greenblatt “The Great Fear” in: Will in the World. How Shakespeare Became Shakespeare
(2004), 87-117.
3. Tiffany Stern, “The theatre of Shakespeare’s London” in The New Cambridge Companion to Shakespeare. Margreta de Grazia, Stanley Wells (eds.) (2010). 45-60.
Wydania krytyczne: Macbeth, The Tempest, The Merchant of Venice (e.g. Adren Shakespeare, CUP or Oxford)
Literatura krytyczna poświęcona wybranym sztukom wskazana podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: