Literatura amerykańska i film - Sem. mgr 2 3301-LAS2ZIA02
W trakcie seminarium uczestnicy zostaną zaznajomieni z główną teorią literaturoznawczą oraz kulturoznawczą. Omawiane będą wybrane teksty literackie lub/i kulturoznawcze w celu zapoznania studentów z metodologiami interpretacji tekstów. Program seminarium przygotuje studentów do samodzielnej pracy badawczej na poziomie magisterskim, wykształci ich umiejętność krytycznego myślenia i pisania o kulturze, społeczeństwie i mediach amerykańskich dawniej i dziś. Seminarium wprowadzi też pojęcia i metodologie studiów nad filmem oraz adaptacją filmową. Seminarium oferuje tez historyczne wprowadzenie do filmu amerykańskiego oraz głównych gatunków filmowych.
Drugi semestr.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Studenci:
- poznają terminologię / pogłębiają znajomość terminologii używanej w filmoznawstwie, literaturoznawstwie i kulturoznawstwie angielskim
- poznają / zgłębiają najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań literaturoznawczych, kulturoznawczych i filmoznawczych w ramach filologii angielskiej
- zdobywają / pogłębiają wiedzę o symbolicznym podłożu interakcji w ramach jednej kultury oraz między kulturami
UMIEJĘTNOŚCI
Studenci:
- potrafią zastosować podstawową / pogłębioną metodologię filmoznawczą, kulturoznawczą i literaturoznawczą
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Studenci:
- czują się odpowiedzialni za pracę własną i szanują pracę innych
- cechują się tolerancją wobec inności, odnoszą się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Systematyczna praca i czasowe pisanie poszczególnych rozdziałów.
Literatura
Barker, Chris. Cultural Studies: Theory and Practice. 2nd ed. Sage Publications, 2005.
Bordwell, David. Narration in the Fiction Film. The University of Wisconsin Press, 1985.
---. The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies. University of California Press, 2006.
Bordwell, David, and Kristin Thompson. Film Art: Introduction. McGraw Hill, 2010.
Boswell, Parley Ann. Edith Wharton on Film. Southern Illinois University Press, 2007.
Braudy, Leo, and Cohen Marshall. Film Theory and Criticism. Oxford, 2009.
Burgett, Bruce and Glenn Hendler, eds. Keywords for American Cultural Studies. NYP, 2007.
Grant, Barry Keith. Film Genre: From Iconography to Ideology. Wallflower, 2007.
Miller, Toby, and Robert Stam. A Companion to Film Theory. Blackwell, 2004.
Paryz, Marek, and Leo R. John, editors. The Post-2000 Film Western Contexts, Transnationality, Hybridity. Palgrave Macmillan, 2015.
Slethaug, Gordon. Adaptation Theory and Criticism: Postmodern Literature and Cinema in the USA. Bloomsbury, 2014.
Stam, Robert, and Alessandra Raengo, editors. A Companion to Literature and Film. Blackwell Publishing, 2006.
Storey, John ed. Cultural Theory and Popular Culture: A Reader. Harvester Wheatsheaf, 1994.
Villarejo, Amy. Film Studies: The Basics. Routledge, 2007.
Vonnegut, Kurt. Slaughterhouse-Five, or, The Children’s Crusade: A Duty-dance with Death. Delacorte Press, 1994.
Wharton, Edith. The Age of Innocence. Oxford University Press, 2006.
Williams, Linda Ruth, and Michael Hammond, editors. Contemporary American Cinema. McGraw Hill, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: