Podejścia krytyczne do literatury amerykańskiej - Sem. mgr 1 3301-LAS1WŁOD
Celem pierwszego semestru jest zapoznanie studentów z narzędziami krytycznymi, które pozwolą im na analizę wybranych gatunków literackich i tekstów kultury. Studenci zrozumieją w jaki sposób "wielkie" tematy literatury i kultury amerykańskiej (indywidualizm, niezależność, amerykański sen, amerykański Adam) inspirują współczesnych twórców kultury, których produkcje są odniesieniami czy komentarzami do tradycyjnych ujęć tych tematów. W przyjazny sposób wprowadzone będą podstawy podejść marksistowskich (porozmawiamy o konsumeryzmie i iluzji wyboru), feministycznych (porozmawiamy o Opowieści podręcznej) i psychoanalitycznych (można będzie obejrzeć Obcego i Szczęki). Zastanowimy się nad "wyjątkowością" amerykańskiego podejścia do środowiska naturalnego i nad rolą nowych mediów w amerykańskim krajobrazie kulturowym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zdobędzie szczegółową wiedzę dotyczącą współczesnych teorii krytycznych i ich zastosowań do analizy tekstów literackich.
Kryteria oceniania
aktywność
prezentacja
Literatura
1. INTRODUCTION & COURSE ORGANIZATION
2. AMERICAN INDIVIDUALISM & NEOLIBERALISM
Keith Spencer, “Peak Superhero? Not Even Close: How One Movie Genre Became the Guiding Myth of Neoliberalism”
3.CLASS 4. NOV. 5. BE YOURSELF: FREEDOM AND CHOICE
Nikolas Rose “Obliged to be Free” (1989), from Governing the Soul: The Shaping of the Private Self: 217-232
Renata Salecl, TED Talk: “Our Unhealthy Obsession with Choice” (2013)
4.FREEDOM & SURVEILLANCE
Michel Foucault, excerpts from Discipline and Punish
Gilles Deleuze, “Postscript on the Societies of Control”
5. SURVEILLANCE & BIOPOLITICS
Watch: Sorry to Bother You (2018)
Be aware of the existence of at least one of the following: 1984 (book or films), The Handmaid’s Tale (book or series), The Matrix, The Truman Show, The Circle (preferably the novel, the movie is very bad), Minority Report, the reality television sub-genre beginning with Big Brother and ending with The Bachelor
6. CRUEL OPTIMISM
Lauren Berlant, Chapter 1 from Cruel Optimism (2011)
Charles Johnson “Exchange Value” (short story)
7. AMERICAN NOSTALGIA
Theory: Marc Le Sueur “Anatomy of Nostalgia Films: Heritage and Methods” (1977)
Paul Grainge, “Nostalgia and Style in Retro America: Moods, Modes and Media Recycling”
Videoblog: Lindsay Ellis, “IT and the Upside Down of Nostalgia”:
[would be nice if you watch at least a season of Stranger Things]
8. AMERICAN HORROR
Theory: Barbara Creed “The Monstrous Feminine: An Imaginary Abjection”
Videoblog: Lindsay Ellis, “My Monster Boyfriend”
9.POWER TO THE PEOPLE? TECHNOLOGY & NEW MEDIA
Primary: Listed to [at least] one of these two podcasts:
SERIAL (season 1: the case of Adnan Syed)
IN THE DARK (Season 2: the case of Curtis Flowers). Bear in mind that each one of these is a lot of listening. In the Dark is 11 episodes approx. 36-40 minutes each. Listen on your phone as you commute, do the dishes, etc…
Theory: Leo Marx, “The Idea of Technology and Postmodern Pessimism”
10. INTO THE WILD: THE IDEOLOGY OF AMERICAN WILDERNESS
Watch: Dances with Wolves (1990)
Read: William Cronon “The Trouble with Wilderness: Or Getting Back to the Wrong Nature” (1996)
11.PASTORALISM
Leo Marx, from “The Machine in the Garden”
Richard Powers, The Overstory (2018)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: