Literatura amerykańska XX wieku - Sem. mgr 1 3301-LAS1ŁAD03
Seminarium magisterskie "20th Century American Literature" poświęcone jest analizie literatury i kultury XX i XXI wieku w perspektywie teorii krytycznej. Skierowane jest do studentów poszukujących intelektualnego zaangażowania oraz niezależnego myślenia – zarówno w ramach, jak i poza granicami konwencjonalnych podejść. Zamiast opierać się na ideologicznych ortodoksjach czy powierzchownych trendach, kurs rozwija przestrzeń do dyskusji i refleksji teoretycznej. Studenci będą analizować szeroki wachlarz tekstów kultury — od kanonicznych dzieł literackich po współczesne formy kultury popularnej (takie jak komiksy, seriale telewizyjne czy literatura poradnikowa) — w dialogu z myślą krytyczną teoretyków literatury, kultury i sztuki. Seminarium jest dedykowane osobom ceniącym refleksję krytyczną i gotowym do stawiania pytań o polityczne i konceptualne konsekwencje praktyk kulturowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie
K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań
odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie
literaturoznawstwo i naukach o kulturze i religii na polu
amerykanistycznym
K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i
prawa autorskiego
K_W05 ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania rozwoju
przedsiębiorczości w kontekście kariery zawodowej związanej z
amerykanistyką
Absolwent potrafi
K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i
zaawansowane metody badań literaturoznawczych i kulturoznawczych do
rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych na polu
amerykanistyki
K_U03 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobierać
konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej (np. prowadzenie debaty
publicznej, wygłoszenie prezentacji akademickiej, itp.) w języku
angielskim w mowie
i piśmie na poziomie minimum C2 według Europejskiego Systemu Opisu
Kształcenia Językowego
K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności
intelektualnej i prawa autorskiego
K_U05 stosować w praktyce wiedzę o uwarunkowaniach ekonomicznych,
prawnych, etycznych i innych rodzajach działalności zawodowej,
związanej z literaturoznawstwem i naukach o kulturze i religii na polu
amerykanistycznym
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania
wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i
technik komunikacyjnych
K_U09 projektować własną ścieżkę rozwoju i ukierunkowywać innych w tym zakresie
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności
z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach (20%): Aktywny i merytoryczny wkład w dyskusje prowadzone podczas zajęć.
Prezentacja projektu badawczego (20%): Jasne i uporządkowane przedstawienie tematu badań, pytań badawczych, metodologii oraz założeń teoretycznych.
Bibliografia (20%): Szczegółowe i krytyczne omówienia wybranych źródeł naukowych istotnych dla projektu.
Praca końcowa (40%): Samodzielna analiza wybranego problemu, osadzona w wyraźnym kontekście teoretycznym (ok. 5000 słów), oceniana pod względem klarowności wywodu, zastosowania teorii, spójności argumentacji oraz rzetelności naukowej.
Dopuszczalne są maksymalnie 3 nieobecności.
Praktyki zawodowe
n/a
Literatura
To be adjusted to the interests to a specific group
Psychoanalytic Studies:
Sigmund Freud, Civilization and Its Discontents (1930).
Jacques Lacan, “The Mirror Stage as Formative of the I Function,” from Écrits (1966).
Julia Kristeva, Powers of Horror: An Essay on Abjection (1980).
Critical Theory & Marxist Thought:
Michael Hardt and Antonio Negri, Empire (2000) [selected excerpts].
Fredric Jameson, Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism (1991) [chapters 1 & 6].
Cultural Studies:
Raymond Williams, Marxism and Literature (1977) [selected chapters].
Stuart Hall, “Encoding/Decoding,” in Culture, Media, Language (1980).
Paul Gilroy, The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness (1993) [selected excerpts].
Affect Studies:
Lauren Berlant, Cruel Optimism (2011) [Introduction and selected chapters].
Sara Ahmed, The Cultural Politics of Emotion (2004) [selected excerpts].
Eve Kosofsky Sedgwick, “Shame, Theatricality, and Queer Performativity,” from Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity (2003).
Posthumanist and New Materialist Studies:
Catherine Malabou, What Should We Do with Our Brain? (2008).
Donna Haraway, “A Cyborg Manifesto,” in Simians, Cyborgs, and Women (1991).
Philosophy of Literature and Aesthetics:
Jacques Rancière, The Politics of Literature (2010) [selected chapters].
Hans Blumenberg, “Paradigms for a Metaphorology,” from Paradigms for a Metaphorology (1960; English 2010).
Walter Benjamin, “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction” (1936).
Contemporary Popular and Visual Culture:
Art Spiegelman, Maus (1986–1991).
bell hooks, Reel to Real: Race, Sex, and Class at the Movies (1996) [selected essays].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: