Poezja amerykańska po II wojnie światowej 3301-LA230
Analiza wybranych wierszy Gwendolyn Brooks, Elizabeth Bishop, Johna Berrymana, Roberta Lowella, Sylwii Plath, Allena Ginsberga, Franka O'Hary, Johna Ashbery'ego, Adfrienne Rich Amiri Baraki i Roberta Creeleya. Z każdym z omawianych wierszy wiązać się będą inne zagadnienia, choć niektóre z wierszy łączą mniej lub bardziej wyraziste cechy wspólne ( na przykład "A Step away from Them" i ,,The Day Lady Died" O'Hary są elegiami, podobnie jak ,,One Art." i ,,The End of March" Elizabeth Bishop. Wielu spośród poetów, których wiersze będziemy omawiać, skategoryzowano jako konfesyjnych, lingwistycznych, bitników bądź członków szkoły nowojorskiej, i choć te podziały pozostają w mocy, nas interesować będą przede wszystkich formalna analiza wierszy, zaś sprawy historyczne czy pokoleniowe pozostaną w tle. Mimo to, nie pominiemy milczeniem faktu, iż matka z eponimicznego wiersza Gwendolyn Brooks mieszka w murzyńskim getcie, że problemy Henry'ego z Dream Songs nie różnią się zbytnio od problemów samego Berrymana, że podmiot liryczny wierszy O'Hary trzeba utożsamiać z poetą we własnej osobie. Innymi słowy, strategie interpretacyjne będą dopasowane do każdego wiersza z osobna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student poznaje terminologię / pogłębia znajomość terminologii używanej w językoznawstwie, językoznawstwie stosowanym, literaturoznawstwie i kulturoznawstwie angielskim;
Zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne;
potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości;
Umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej;
jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności;
Cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych.
Kształcenie językowe na poziomie minimum B2+
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach: liczba dopuszczalnych nieobecności: 3; Zaliczenie: w trybie stacjonarnym - egzamin końcowy pisemny. Zaliczenie poprawkowe: egzamin pisemny. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Gwendolyn Brooks: The Mother; We Real Cool
Elizabeth Bishop: At the Fishhouses; One Art; The End of March; Florida
John Berryman: Dream Songs 4; 14
Robert Lowell: Skunk Hour
Sylvia Plath: Daddy; Morning Song; Blackberrying
Allen Ginsberg: Howl (fragmenty); A Supermarket in California
Frank O'Hara: A Step Away from Them; The Day Lady Died
John Ashbery: And Ut Pictura Poesis Is Her Name
Ron Padgett: You Never Know; The Drink; The Poet as Immortal Bird; Voice
Amiri Baraka: Incident
Robert Creeley: I Know a Man
Adrienne Rich: The Burning of Paper instead of Children
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: