Proza postmodernizmu: Literatura - Poststrukturalizm - Nowe horyzonty 3301-LA227
Omawiane będą teksty zarówno postmodernistyczne - powieści, opowiadania, eseje z lat 1960. i 1970. - jak i późniejsze, jedne będące ideologiczną reakcją na praktykę i teorię postmodernizmu (na przykład White Noise Dona de Lillo), inne zaś pozostające z dala od ideologicznych polemik (na przykład Cigarettes Harry'ego Mathewsa). Zaczynając od "klasyki" postmodernizmu - opowiadania "The Glass Mountain" Donalda Barthelme'go - zbadamy, jak konwencje determinują pisanie i odczytywanie tekstów literackich, naukowych i filozoficznych, jak również tekstu, który każdy z nas codziennie układa i nazywa światem. Pod tym kątem omówione zostaną także opowiadania Roberta Coovera oraz Pale Fire Vladimira Nabokova. W pierwszej części kursu zajmować nas będzie destruktywna gra konwencjami, właściwa wczesnym postmodernistom. Esej Jeana Baudrillarda o symulakrach stanowić będzie przejście do omówienia satyrycznej powieści Dona de Lillo, podczas którego skupimy się na zagadnieniach normalności, tego, co uważamy za normalne, i dlaczego. Związane z tym sprawy teoretyczne to: wzniosłość a nowoczesne technologie, status filozofii i religii w amerykańskiej mediokracji, oraz erozja ideałów humanizmu w postmodernistycznej kulturze akademickiej.Kontynuację tych rozważań umożliwi lektura Deborda i Wallace'a. Następnie odejdziemy od tej ogniskującej uwagę teoretyków debaty i na przykładzie Cigarettes Harry'ego Mathewsa zobaczymy, jak modele matematyczne mogą generować tekst literacki. Na koniec zostawimy kwestie związane z głębią i afektem w literaturze i sztuce najnowszej, bardziej posthumanistycznej, niż (zaledwie) postmodernistycznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty obowiązujące dla studentów przyjętych przed rokiem akademickim 2022/23 lub rokiem 2024/2025
Wiedza
- Student zyskuje pogłębione zrozumienie symboli kulturowych oraz ich roli w interpretacji literatury, kultury popularnej oraz sztuk pięknych
- Pogłębiona znajomość głównych prądów i kierunków w badaniach nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej
Umiejętności:
- potrafi analitycznie ocenić i w pełni docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawianych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości.
- potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym
Kompetencje społeczne:
- cechuje się tolerancja wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
- rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
Efekty obowiązujące dla studentów przyjętych w roku akademickim 2022/23:
Absolwent zna i rozumie
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze w zakresie postmodernizmu amerykańskiego
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych w zakresie postmodernizmu amerykańskiego
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w zakresie postmodernizmu amerykańskiego
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym, uwidocznionym w postmodernistycznej literaturze amerykańskiej
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w literaturoznawstwie, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad literaturą postmodernistyczną
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
Efekty dotyczące studentów rozpoczynających studia w roku 2025/ 2026:
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie literaturoznawstwo i naukach o kulturze i religii, w zakresie literatury postmodernistycznej, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_W02 w pogłębionym stopniu zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności zasady wyboru metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w zakresie literatury postmodernistycznej
K_W03 w pogłębionym stopniu struktury, leksykę i konwencje posługiwanie się językiem angielskim w mowie i piśmie, ze szczególnym uwzględnieniem mowy i pisma właściwych literaturze postmodernistycznej
K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W05 ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w kontekście kariery
zawodowej związanej z kierunkiem studiów
P7S_WK
K_W06 W pogłębionym stopniu wybrane dylematy i zagadnienia współczesnej cywilizacji w świetle różnych dyscyplin naukowych, w ramach postmodernizmu szeroko pojętego
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań literaturoznawczych i kulturoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych w ramach właściwych dla literatury postmodernistycznej
K_U02 stosować zaawansowane zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności potrafi:
- dobrać właściwe źródła, metody i narzędzia
- dokonać krytycznej analizy i syntezy obecnego stanu badań w dyscyplinie literaturoznawstwo w zakresie literatury postmodernistycznej
- dokonać interpretacji i prezentacji otrzymanych wyników
z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U03 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobierać konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej (np. prowadzenie debaty publicznej, wygłoszenie prezentacji akademickiej, itp.) w języku angielskim w mowie i piśmie na poziomie minimum C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w zakresie analizy dzieł literackich oraz teorii krytycznych właściwych postmodernizmowi
K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_U05 stosować w praktyce wiedzę o uwarunkowaniach ekonomicznych, prawnych, etycznych i innych rodzajach działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów
K_U06 stosować w praktyce wiedzę z różnych dyscyplin naukowych odnoszącą się do wybranych dylematów i zagadnień współczesnej cywilizacji, ze szczególnym uwzględnieniem dylematów postmodernizmu w literaturze amerykańskiej
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest końcowy egzamin pisemny. Liczą się również obecność na zajęciach oraz aktywny w nich udział. Dozwolona liczba nieobecności: 3
Literatura
Donald Barthelme: The Glass Mountain; Paraguay
Robert Coover: The Magic Poker; The Babysitter
Kurt Vonnegut: Slaughterhouse Five
Vladimir Nabokov: Pale Fire
Ishmael Reed: Mumbo Jumbo
Jean Baudrillard: Simulations and Simulacra
Don de Lillo: White Noise
Guy Debord: The Society of the Spectacle (selections)
David Foster Wallace: The Suffering Channel
Harry Mathews: Cigarettes
Fredric Jameson: Selections from "Postmodernism"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: