Proza postmodernizmu: Literatura - Poststrukturalizm - Nowe horyzonty 3301-LA227
Omawiane będą teksty zarówno postmodernistyczne - powieści, opowiadania, eseje z lat 1960. i 1970. - jak i późniejsze, jedne będące ideologiczną reakcją na praktykę i teorię postmodernizmu (na przykład White Noise Dona de Lillo), inne zaś pozostające z dala od ideologicznych polemik (na przykład Cigarettes Harry'ego Mathewsa). Zaczynając od "klasyki" postmodernizmu - opowiadania "The Glass Mountain" Donalda Barthelme'go - zbadamy, jak konwencje determinują pisanie i odczytywanie tekstów literackich, naukowych i filozoficznych, jak również tekstu, który każdy z nas codziennie układa i nazywa światem. Pod tym kątem omówione zostaną także opowiadania Roberta Coovera oraz Pale Fire Vladimira Nabokova. W pierwszej części kursu zajmować nas będzie destruktywna gra konwencjami, właściwa wczesnym postmodernistom. Esej Jeana Baudrillarda o symulakrach stanowić będzie przejście do omówienia satyrycznej powieści Dona de Lillo, podczas którego skupimy się na zagadnieniach normalności, tego, co uważamy za normalne, i dlaczego. Związane z tym sprawy teoretyczne to: wzniosłość a nowoczesne technologie, status filozofii i religii w amerykańskiej mediokracji, oraz erozja ideałów humanizmu w postmodernistycznej kulturze akademickiej. Stąd przejdziemy do polemiki Lyotarda z Habermasem oraz politycznej charakterystyki postmodernizmu i modernizmu. Następnie odejdziemy od tej ogniskującej uwagę teoretyków debaty i na przykładzie Cigarettes Harry'ego Mathewsa zobaczymy, jak modele matematyczne mogą generować tekst literacki. Przeczytamy również poetycki komentarz Johna Ashbery'ego do takich metod pisania. Następnie zajmiemy się Fredrica Jamesona rozróżnieniem między parodią i pastiszem, który jego zdaniem jest formą par excellence postmodernistyczną, i skonfrontujemy jego rozpoznanie z nowelką "Girl with Curious Hair" Davida Fostera Wallace'a.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty obowiązujące dla studentów przyjętych przed rokiem akademickim 2022/23
Wiedza
- Student zyskuje pogłębione zrozumienie symboli kulturowych oraz ich roli w interpretacji literatury, kultury popularnej oraz sztuk pięknych
- Pogłębiona znajomość głównych prądów i kierunków w badaniach nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej
Umiejętności:
- potrafi analitycznie ocenić i w pełni docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawianych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości.
- potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym
Kompetencje społeczne:
- cechuje się tolerancja wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
- rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
Efekty obowiązujące dla studentów przyjętych w roku akademickim 2022/23:
Absolwent zna i rozumie
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze w zakresie postmodernizmu amerykańskiego
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych w zakresie postmodernizmu amerykańskiego
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w zakresie postmodernizmu amerykańskiego
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym, uwidocznionym w postmodernistycznej literaturze amerykańskiej
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w literaturoznawstwie, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad literaturą postmodernistyczną
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest końcowy egzamin pisemny. Liczą się również obecność na zajęciach oraz aktywny w nich udział. Dozwolona liczba nieobecności: 3
Literatura
Donald Barthelme: The Glass Mountain
Robert Coover: The Magic Poker; The Babysitter
Kurt Vonnegut: Slaughterhouse Five
William Burroughs: Naked Lunch
Ishmael Reed: Mumbo Jumbo
Jean Baudrillard: Simulations and Simulacra
Don de Lillo: White Noise
Fredric Jameson: Postmodernism
David Foster Wallace: Girl with Curious Hair
Sherman Alexie: Do Not Go Gentle
Harry Mathews: Cigarettes
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: