XIX-wieczne pisarki amerykańskie 3301-LA2257-2ST
Kurs przedstawia przegląd dorobku dziewiętnastowiecznych pisarek amerykańskich. Na liście lektur znajdują się opowiadania, dwie powieści, teksty autobiograficzne/wspomnienia i kilka przemówień/manifestów politycznych. Na zajęciach skupimy się na kilku głównych tematach powracających w dziełach amerykańskich pisarek, takich jak: małżeństwo, macierzyństwo, relacje między kobietami, ekonomiczna niezależność kobiet.
Dobór lektur podkreśla różnice (rasowe, ekonomiczne) między kobietami w USA oraz specyfikę regionalną. Przeczytamy również teksty wywodzące się z amerykańskiego ruchu feministycznego, którego korzenie sięgają właśnie XIX wieku.
Przyjrzymy się także filmowym adaptacjom powieście "Małe kobietki" Louisy May Alcott.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w pogłębionym stopniu realia społeczne, gospodarcze i polityczne działalności kobiet-pisarek w Stanach Zjednoczonych oraz terminologię, teorię i metody badań w kontekście badań nad realiami odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie literaturoznawstwo i naukach o kulturze i religii, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 w pogłębionym stopniu stosować wiedzę dotyczącą literatury tworzonej przez kobiety w Stanach Zjednoczonych w wieku XIX, terminologię, teorie i zaawansowane metody badań literaturoznawczych i kulturoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
aktywnosć na zajęciach, prezentacja śródsemetralna, test końcowy
Test odbędzie się w formie pisemnej, stacjonarnie, i będzie obejmował:
a) pytania wielokrotnego wyboru dotyczące faktów omawianych na zajęciach
b) pytania dotyczące rozpoznawania tekstów — ściśle związane z przypisanymi lekturami podstawowymi
c) dwa pytania otwarte dotyczące lektur uzupełniających oraz lektur podstawowych (odpowiedzi o długości od 100 do 300 słów)
Poprawa testu w sesji letniej lub w sesji poprawkowej semestru letniego (we wrześniu)
Dopuszczalne nieobecności - 3.
Literatura
Charlotte Perkins Gilman, “The Yellow Wallpaper”.
Sarah Orne Jewett, “A White Heron”.
May E. Wilkins Freeman, “A New England Nun”.
Louisa May Alcott, Little Women
Kate Chopin, The Awakening.
Sojourner Truth, Ain’t I a Woman?
Elizabeth Cady Stanton, Solitude of Self.
Harriet Beecher Stowe, Uncle Tom’s Cabin
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: