Twórcze pisanie: Wybrane zagadnienia 3301-LA2251-2ST
Omawiane w danym cyklu zajęć temat/y i/lub gatunek/ki zostaną wybrane przez prowadzącego. W ten sposób prowadzący może uczyć zgodnie ze swoimi mocnymi stronami i zainteresowaniami. Ponieważ jest to kurs na poziomie magisterskim, głównym celem będzie przygotowanie prac studentów do publikacji. Pierwszym krokiem będzie omówienie potencjalnych miejsc publikacji i typów tekstów, których dane czasopisma/wydawcy poszukują. Studenci będą czytać fragmenty z opublikowanych przez różne wydawnictwa zbiorów opowiadań, esejów i poezji, aby poznać specyfikę wydawnictw. Będą także analizować teksty zamieszczone w czasopismach literackich i bardziej popularnych wydawnictwach. Podczas poznawania tych wydawnictw i czasopism, studenci będą otrzymywać do wykonania praktyczne ćwiczenia pisarskie, które pomogą im zgłębić im różne style i dowiedzieć się, co ich estetycznie pociąga, oraz zdecydować które style najlepiej pasują do ich osobistego głosu i tematyki ich prac.
Chociaż analizowanie i naśladowanie nowo opublikowanych utworów będzie ważnym elementem kursu, główny nacisk będzie położony na tworzenie oryginalnych prac przez studentów oraz na zajęcia warsztatowe, podczas których prace te będą redagowane i przygotowywane do ostatecznej publikacji. Zostaną zastosowane różne metody warsztatowe, ale wszystkie będą obejmować jakąś formę dzielenia się oryginalnymi tekstami i otrzymywania opinii od rówieśników oraz prowadzącego.
Kurs zakończy się stworzeniem portfolio ze zredagowanymi i dopracowanymi utworami oraz pełnym planem publikacji. Na ostatnich zajęciach odbędzie się również czytanie na głos wybranych prac studentów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
● K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa, a w szczególności technik twórczego pisania
● K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej
● K_W03 istotne zagadnienia, główne metody i teorie badań nad językiem w ramach filologii angielskiej
● K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych, a w szczególności badania powiązań języka i formy literackiej
● K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w zakresie publikowania tekstów literackich
Umiejętności
Student potrafi:
● K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa
● K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach twórczego pisania, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
● K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do projektu związanego z publikacją własnych tekstów literackich
● K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
● K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w literaturoznawstwie
● K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do literackiej pracy twórczej
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
● K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności związane z twórczym pisaniem
● K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do
● literaturoznawstwa
● K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie tworzenia tekstów literackich
● K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- obecność i aktywność na zajęciach
- udział w dyskusjach i warsztatach
- liczne krótkie prace pisemne
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Ocena pracy studenta w ciągu semestru:
- portfolio z pracami pisemnymi
- termin poprawkowy: ponowna ocena portfolio
Literatura
Wszystkie teksty będą udostępnione studentom na Moodle’u.
Wśród omawianych tekstów mogą się znaleźć:
fragmenty Ciment’s Consent
fragmenty Nakayasu’s Pink Waves
fragmenty Reid’s Thot
fragmenty Cook’s The Way She Feels: My Life on the Borderline in Pictures and Pieces
fragmenty Acevedo-Quinones The Hurricane Book: a Lyric History
fragmenty Thomas’ Safekeeping
fragmenty Hindman’s Sounds like Titanic
fragmenty Nelson’s Bluets
fragmenty Bargielska’s Bach for my Baby
fragmenty Nguyen’s Ghost Of
fragmenty Malek’s Brinks
fragmenty Normile’s Great Exodus, Great Wall, Great Party
fragmenty Dehnel’s Aperture
fragmenty Hayes’ American Sonnets for My Past and Future Assassins
fragmenty Caspers’ The Fifth Woman
niedawno opublikowane utwory z czasopism takich jak np. Rattle, Copper Nickel, Cincinnati Review, Paris Review, Able Muse, Adroit Journal, AGNI, American Poetry Review, Another Chicago Magazine, Arts & Letters, Asymptote, Beloit Fiction Journal, Bennington Review, Diode Poetry Journal, DMQ Review, i wielu innych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: