Wstęp do twórczego pisania 3301-LA2250-1ST
Studenci przyjmą maksymę Annie Dillard: „Im więcej czytasz, tym więcej piszesz. Im lepsze rzeczy czytasz, tym lepsze rzeczy będziesz pisać.”
Na zajęciach studenci będą czytać teksty literackie jako pisarze, ucząc się sztuki twórczego pisania poprzez dokładną lekturę i internalizowanie struktury tekstów. Oprócz czytania różnych form literackich, studenci będą także zobowiązani do pisania - będą pisać często i twórczo. Popełnianie błędów podczas pisania jest akceptowalne i oczekiwane. Studenci muszą wręcz popełniać wiele błędów, aby móc podejmować ryzyko i rozwijać się jako kreatywni pisarze.
Studenci będą studiować główne gatunki twórczego pisania: poezję, prozę, esej oraz formy hybrydowe (np. powieść graficzną). Po zrozumieniu cech gatunkowych poprzez wykłady, definicje terminów, materiały pomocnicze oraz przeczytanie kilku opublikowanych przykładów, studenci będą mieli możliwość naśladowania tych utworów. Pomoże to przygotować uczestników do prób tworzenia własnych, oryginalnych przykładów każdego gatunku. Te teksty będą stanowiły podstawę do warsztatów. Metoda warsztatów twórczego pisania czerpie elementy ze studia artystycznego. (Studenci pracują z artystą, doskonaląc swój warsztat, a następnie dzielą się swoimi pracami w toku zajęć z prowadzącym i innymi studentami, aby uzyskać informacje zwrotne od całej grupy). Prowadzący podzieli się historią i metodą warsztatów twórczego pisania (oraz tym, jak ewoluowały one na przestrzeni lat, stając się bardziej inkluzywne). Kurs zakończy się stworzeniem końcowego portfolio, które zaprezentuje końcowe wersje prac studentów – wraz z wstępem opisującym rozwój uczestników jako pisarzy. Na zakończenie zajęć odbędzie się również wspólne czytanie prac studentów, podczas którego studenci podzielą się niektórymi ze stworzonych przez siebie prac, czytając je na głos.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna:
● K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię badań nad literaturą w ramach filologii angielskiej, zwłaszcza związaną z wyznacznikami gatunków literackich
● K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej oraz ewolucji wyznaczników gatunków literackich
● K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego
● K_W07 zasady projektowania badań literaturoznawczych a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
Umiejętności
Studenci potrafią:
● K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa, a zwłaszcza twórczego pisania
● K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
● K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo, w szczególności do napisania własnego tekstu literackiego według reguł gatunków literackich
● K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju w zakresie twórczego pisania
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
● K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego w zakresie twórczego pisania, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów
● K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach związanych z twórczym pisaniem
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- obecność i aktywność na zajęciach
- udział w dyskusjach i warsztatach
- liczne krótkie prace pisemne
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Ocena pracy studenta w ciągu semestru:
- Portfolio z pracami pisemnymi
- Zaliczenie poprawkowe - ponowna ocena poprawionego portfolio
Literatura
Wszystkie teksty będą dostępne dla studentów na platformie Moodle. Będą to współczesne przykłady różnych gatunków literackich.
Wśród tekstów mogą znaleźć się:
Atwood’s “Happy Endings”
Saunders’ “Sticks”
Pritchard’s “Private Landscape”
Carlson’s “Bigfoot”
Jen’s “Who’s Irish”
Kincaid’s “Girl”
Carver’s “Popular Mechanics”
Lamott’s “Shitty First Drafts”
Dwyer’s “Inheritance”
Tayyar’s “Crystal Cove”
Thomas’ “Safekeeping”
Doyle’s “Being Brian”
Hall’s “Shunned”
Wallace’s “Math 1619”
Herbert’s “I Would Like to Describe”
Williams’ “This is Just to Say”
Wright’s “Lying in a Hammock”
Szymborska’s “Love at First Sight”
Clifton’s “Homage to my Hips”
Hughes’ “Harlem”
Kooser’s “A Happy Birthday”
Miłosz’s “A Song on the End of the World”
Gregg’s “There She Is”
Lee’s “Loading a Boar”
Creeley’s “I Know a Man”
Normile’s “Misunderstood”
Kelly’s “Gun Control”
Rao’s “Fullness and Hunger”
Wilkinson’s “Black Rapunzel”
Amanda Larson’s Gut (fragmenty)
Maria Romasco Moore’s Ghostographs (fragmenty)
Shawn Wen’s A Twenty Minute Silence Followed by Applause: An Essay (fragmenty)
Del Samatar and Sofia Samatar’s Monster Portraits (fragmenty)
Bechdal’s Fun Home: A Family Tragicomic (fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: