Amerykańskie teorie literackie 3301-LA2235-2ST
Celem kursu jest przedstawienie rozwoju teorii krytycznej w XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem wkładu amerykańskiego oraz jego interakcji z globalnymi ruchami teoretycznymi. Od debat strukturalistycznych i poststrukturalistycznych po ekspansję etyczną, polityczną i posthumanistyczną, studenci będą mieli okazję zapoznać się z głównymi myślicielami i ich koncepcjami teoretycznymi. Kurs omawia ewolucję teorii w odniesieniu do literatury, polityki i ram interdyscyplinarnych, promując zrozumienie, jak te dyskusje kształtują współczesne nauki humanistyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
By the end of the course, students will:
1. Develop a comprehensive understanding of major theoretical movements of the 20th century.
2. Critically engage with complex theoretical texts and debates.
3. Understand the connections between theory and cultural/political contexts.
4. Apply interdisciplinary perspectives in analyzing theoretical arguments.
5. Enhance their ability to articulate informed perspectives in both written and oral discussions.
Kryteria oceniania
Participation 40 %
final test - 60 %
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Why theory?
Murray Krieger “Institution of Theory”
Terry Eagleton “The Rise of English”
The (post)structuralist turn – Structuralist Controversy Conference:
Claude Levi-Strauss, “A Writing Lesson”
Jacques Derrida, “Structure, Sign and Play in the Discourse of the Human Sciences”
the follow-up conference discussion transcript
Additional material: Derrida, The Movie
Paul de Man, “The Rhetoric of Temporality”
Additional material: Charles Baudelaire, “The Painter of Modern Life”
The political turn:
Michel Foucault, “Truth and Power”
Gayatri Chakravorty Spivak “Can the Subaltern Speak?”
Frederic Jameson “The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act” (Norton)
Stephen Knapp and Walter Benn Michaels “Against Theory”
The minority turn:
Even Kosofsky-Sedgwick, from Epistemology of the Closet
Lennard J.Davis, “Enforcing Normalcy, Disability, Deafness, and the Body”
The interdisciplinary turn:
Jacques Ranciere, “Distribution of the Sensible”
Lauren Berlant, “Poor Eliza”
The ethical turn:
Giorgio Agamben, Homo Sacer
Judith Butler, from Precarious Life
The posthumanist turn:
Bernard Stiegler from Technics and Time
Catherine Malabou “The King’s Two Biopolitical Bodies”
Jane Bennet, from Vibrant Matter
The self-defensive turn
Sidonie Smith, “Manifesto for the Humanities”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: