Poezja i nauka 3301-LA2233-2ST
Przeanalizujemy kilkanaście utworów poetyckich mniej lub bardziej bezpośrednio nawiązujących do nauk ścisłych, ze szczególnym uwzględnieniem poezji 21 wieku, stanowiącej ekspresję "samoświadomego antropocenu” (określenie Lynn Keller), czyli epoki, w której nie da się już prowadzić refleksji humanistycznej bez uwzględnienia kryzysów planetarnych spowodowanych gospodarką opartą na ekstrakcji. Zastanowimy się w jaki sposób współczesna poezja, jako sztuka eksperymentalna, reaguje na zachodzące w bezprecedensowym tempie przekształcenie środowiska ludzkiego życia związane z destabilizacją systemów podtrzymujących życie biologiczne na ziemi (zmiana klimatu, wymieranie gatunków roślin i zwierząt, zanieczyszczenie plastikiem, kurczenie się obszarów dzikich) i postępem technologicznym (rozwój mediów społecznościowych i sztucznej inteligencji). W trakcie zajęć przeczytamy i przeanalizujemy utwory poetów i poetek, którzy interesują się różnymi dziedzinami nauki (geologią, botaniką, biologią molekularną, astrofizyką, medycyną, ekologią), uprawiają którąś z tych dyscyplin albo wykorzystują wiedzę naukowa lub jej metodologie w procesie twórczym. W duchu humanistyki środowiskowej i na przekór potocznemu przekonaniu o sprzeczności zachodzącej między perspektywą naukową, a poetycką, postaramy się dostrzec pokrewieństwa łączące te dwie formy ludzkiej uważności, nie ignorując różnic. Poezję potraktujemy jako przestrzeń badawczą, posłuży nam do przemyślenia takich kwestii jak relacja między ludźmi a innymi istotami zamieszkującymi ziemię, czy rola technologii w kształtowaniu tej relacji. Zastanowimy się, czy narzędzia, jakimi dysponuje poezja, mogą przydać się nauce (np. w celu skuteczniejszego komunikowania jej odkryć). Kurs odbywa się we współpracy z Laboratorium Ekopoetologicznym (Centrum Humanistyki Środowiskowej), przewidziany jest udział gości (poetów i naukowców). Lista lektur obejmie utwory m. in.: Walta Whitmana, Marianne Moore, Elizabeth Bishop, Forresta Gandera, Brendy Hillman, Adama Dickinsona, Evelyn Reilly, Alison Cobb, Tracy K. Smith, Natalie Diaz, a także eseje Kate Rigby, Wendy Wheeler i Anny Tsing.
W cyklu 2023Z:
Przeanalizujemy kilkanaście utworów poetyckich mniej lub bardziej bezpośrednio nawiązujących do nauk ścisłych, ze szczególnym uwzględnieniem poezji 21 wieku, stanowiącej ekspresję "samoświadomego antropocenu” (określenie Lynn Keller), czyli epoki, w której nie da się już prowadzić refleksji humanistycznej bez uwzględnienia kryzysów planetarnych spowodowanych gospodarką opartą na ekstrakcji. Zastanowimy się w jaki sposób współczesna poezja, jako sztuka eksperymentalna, reaguje na zachodzące w bezprecedensowym tempie przekształcenie środowiska ludzkiego życia związane z destabilizacją systemów podtrzymujących życie biologiczne na ziemi (zmiana klimatu, wymieranie gatunków roślin i zwierząt, zanieczyszczenie plastikiem, kurczenie się obszarów dzikich) i postępem technologicznym (rozwój mediów społecznościowych i sztucznej inteligencji). W trakcie zajęć przeczytamy i przeanalizujemy utwory poetów i poetek, którzy interesują się różnymi dziedzinami nauki (geologią, botaniką, biologią molekularną, astrofizyką, medycyną, ekologią), uprawiają którąś z tych dyscyplin albo wykorzystują wiedzę naukowa lub jej metodologie w procesie twórczym. W duchu humanistyki środowiskowej i na przekór potocznemu przekonaniu o sprzeczności zachodzącej między perspektywą naukową, a poetycką, postaramy się dostrzec pokrewieństwa łączące te dwie formy ludzkiej uważności, nie ignorując różnic. Poezję potraktujemy jako przestrzeń badawczą, posłuży nam do przemyślenia takich kwestii jak relacja między ludźmi a innymi istotami zamieszkującymi ziemię, czy rola technologii w kształtowaniu tej relacji. Zastanowimy się, czy narzędzia, jakimi dysponuje poezja, mogą przydać się nauce (np. w celu skuteczniejszego komunikowania jej odkryć). Kurs odbywa się we współpracy z Laboratorium Ekopoetologicznym (Centrum Humanistyki Środowiskowej), przewidziany jest udział gości (poetów i naukowców). Lista lektur obejmie utwory m. in.: Walta Whitmana, Marianne Moore, Elizabeth Bishop, Forresta Gandera, Brendy Hillman, Adama Dickinsona, Evelyn Reilly, Alison Cobb, Tracy K. Smith, Natalie Diaz, a także eseje Kate Rigby, Wendy Wheeler i Anny Tsing. Poezja o tematyce przyrodniczej i ekologicznej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci i studentki znają i rozumieją:
K_W01 - w zaawansowanym stopniu specyfikę poetyki i humanistyki środowiskowej w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych w zakresie ekopoetyki i humanistyki środowiskowej
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w zakresie ekopoetyki i humanistyki środowiskowej
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci i studentki potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście humanistyki środowiskowej
Kompetencje społeczne
Studenci i studentki są gotowi do:
K_K01 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz otoczenia społecznego w zakresie aktywności powiązanych z wiedzą z zakresu humanistyki środowiskowej
K_K05 - efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
- obecność
- aktywność na zajęciach
- krótkie prace pisemne w trakcie semestru
praca zaliczeniowa
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Cobb, Alison. Plastic: An Autobiography. New York: Nightboat Books, 2018.
Dickinson, Adam. Anatomic. Toronto: Coach House Books, 2018.
Diaz Natalie. Postcolonial Love Poem. Minneapolis: Graywolf Press, 2020.
Gander, Forrest. Be With. New York: New Directions, 2018.
Gander, Forrest, Twice Alive. New York: New Directions, 2023.
Hillman, Brenda. Cascadia. Middletown: Wesleyan University Press, 2001.
Reilly, Evelyn. Styrofoam. New York: Roof Books, 2009.
Rigby, Kate. „Ecopoetics,” Keywords for Environmental Studies, Edited by Joni Adamson, William A. Gleason, and David N. Pellow. New York University Press, 2016.
Tsing, Anna. The Mushroom at the End of the World. On the Possibility of Life in Capitalist ruins. Princeton University Press, 2001.
Wheeler, Wendy. The Whole Creature. London: Lawrence & Wishart, 2015.
W cyklu 2023Z:
Pojedyncze wiersze z następujących zbiorów: Lektury kontekstowe (fragmenty): |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W semestrze zimowym 2023/34 gośćmi kursu będą: poeta, laureat nagrody Pulitzera Forrest Gander i mykolożka Anne Pringle |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: