Formy satyry w literaturze amerykańskiej 3301-LA2232-2ST
Kurs przedstawia historię form satyrycznych w literaturze i kulturze amerykańskiej: początki w tradycji mówionej (w amerykańskich koloniach, kwaterach czarnych niewolników, i plemionach rdzennych Amerykanów); pierwsze opowiadania satyryczne (Washington Irving); satyrę abolicjonistyczną (David Walker); literaturę dialektu/żargonu po okresie Wojny Secesyjnej i rekonstrukcji (Mark Twain, Charles W. Chesnutt); satyrę Renesansu Harlemu (Langston Hughes, Wallace Thurman, George Schuyler); satyrę początków (Ralph Ellison), apogeum (Dick Gregory), oraz zmierzchu Ruchu na rzecz praw obywatelskich i Czarnej siły (Malcolm X); wczesną satyrę feministyczną (Zora Neale Hurston, Fran Ross); satyrę postmodernistyczną (Kurt Vonnegut, Percival Everett); satyryczne pamiętniki/autobiografie (Baratunde Thurston, Angela Nissel, Issa Rae); literackie kompendia do popularnych telewizyjnych programów satyrycznych i książki komików scenicznych (Jon Stewart, Stephen Colbert, George Carlin); współczesne satyry rasy/etniczności (Paul Beatty); najpopularniejszych i najbardziej uznanych satyryków dwudziestego pierwszego wieku (George Saunders, Simon Rich); a także satyrę interaktywną (Cultivated Wit), internetowe magazyny satyryczne (The Onion) i satyrę generowaną za pomocą Sztucznej Inteligencji (The Bots of New York). Kurs uzupełniony jest tekstami krytycznymi o filozofii humoru (Steven Gimbel, Simon Critchley, Terry Eagleton).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DOTYCZY STUDENTÓW ROZPOCZYNAJĄCYCH STUDIA W ROKU 2025/26:
WIEDZA
K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań uwzględniające specyfikę badań nad humorem (humor studies), odpowiadające aktualnemu stanowi
zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie literaturoznawstwo i naukach o kulturze i religii, zgodnie z obraną przez
siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_W02 w pogłębionym stopniu zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w
szczególności zasady wyboru metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w ramach amerykańskiej satyry literackiej/badań nad humorem
K_W03 w pogłębionym stopniu struktury, leksykę i konwencje posługiwanie się językiem angielskim w mowie i piśmie
K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań literaturoznawczych i
kulturoznawczych, uwzględniające specyfikę badań nad humorem (humor studies), do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez
siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_U02 stosować zaawansowane zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach amerykańskiej satyry literackiej/badań nad humorem, a w
szczególności potrafi:
- dobrać właściwe źródła, metody i narzędzia
- dokonać krytycznej analizy i syntezy obecnego stanu badań w dyscyplinie
- dokonać interpretacji i prezentacji otrzymanych wyników
z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U03 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobierać konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej
(np. prowadzenie debaty publicznej, wygłoszenie prezentacji akademickiej, itp.) w języku angielskim w mowie
i piśmie na poziomie minimum C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii
ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K03 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
K_K04 inicjowania działań na rzecz interesu społecznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
K_K05 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu
- przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych
DOTYCZY STUDENTÓW ROZPOCZYNAJĄCYCH STUDIA W LATACH 2022/23 DO 2024/25:
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 - w sposób pogłębiony specyfikę badań nad humorem (humor studies) na tle dziedziny nauk humanistycznych
- K_W02 - w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach amerykańskiej satyry literackiej/badań nad humorem
- K_W03 - istotne zagadnienia, główne metody i teorie badań nad amerykańską satyrą literacką i humorem w ramach studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych
- K_W04 - w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych dotyczących amerykańskiej satyry literackiej i humoru
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 - posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu badaniami nad humorem w literaturoznawstwie i kulturoznawstwie
- K_U03 - wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego związanego z amerykańską satyrą literacką, dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze
- K_U04 - w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści literackie i kulturowe zawarte w amerykańskiej satyrze literackiej w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
- K_U06 - samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego i przygotowania pracy semestralnej
- K_U07 - korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych (np., wykorzystywać platformę Perusall.com do internetowych dyskusji/zadań domowych, czy stworzyć wideo esej lub odcinek podkastu na potrzeby pracy zaliczeniowej)
- K_U08 - uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu w przypadku zadań grupowych i/lub pracy zaliczeniowej
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K02 - kształcenia ustawicznego w zakresie badań nad humorem i amerykańską satyrą literacką, wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu
- K_K03 - wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin badań nad humorem, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
- K_K05 - uczestnictwa w inicjatywach naukowych i kulturalnych związanych z badaniami nad humorem i amerykańską satyrą literacką korzystając z różnych form i mediów
- K_K06 - dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych egzemplifikowanych w amerykańskiej satyrze
Kształcenie językowe na poziomie C2
Kryteria oceniania
Kurs zaprojektowany jest jako szereg dyskusji/konwersatoriów. Aktywność studentów jest kluczowa w przypadku tego typu zajęć; obejmuje ona przygotowanie do zajęć (w formie czytania i komentowania tekstów na platformie Perusall), pracę zespołową (omawianie wybranych pytań w parach lub małych grupach), oraz uczestnictwo w rozmowie podczas spotkań w sali (dyskusje grupowe prowadzone przez instruktora).
Ocena końcowa składa się z:
30 % - przygotowanie (czytanie i komentowanie tekstów na platformie Perusall.com)
30 % - aktywność na zajęciach
40 % - praca semestralna/zaliczeniowa
Praca semestralna/zaliczeniowa. Każda osoba w grupie może wybrać pomiędzy: A.) napisaniem krótkiego eseju akademickiego (na dwie do czterech stron); B.) stworzeniem wideo eseju; lub C.) nagraniem podkastu/dyskusji na wybrany temat związany z kursem.
Wszystkie formy wymagają stworzenia bibliografii. Niezależnie od wybranej formy zaliczenia, instruktor zapewnia wsparcie merytoryczne i techniczne.
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność
- aktywność na zajęciach
- przygotowanie do zajęć/prace domowe (czytanie zadanych tekstów i udział w dyskusji na platformie Perusall.com)
- praca semestralna/zaliczeniowa (wypowiedź pisemna, wideo esej, lub nagranie dyskusji związanej z tematem kursu)
Weryfikacja efektów kształcenia:
- praca pisemna (weryfikacja efektów: W, U) lub zaliczenie w formie ustnej (weryfikacja efektów: W, U, K)
- Cząstkowe prace pisemne na platformie Perusall i wypowiedzi ustne
podczas zajęć (weryfikacja efektów: W, U, K)
- Wykonywanie krótkich zadań podczas zajęć (weryfikacja efektów: W, U, K)
- Zrealizowanie projektu końcowego (weryfikacja efektów: W, U, K)
Literatura
Poniższe teksty czytane będą we fragmentach – zazwyczaj dwa lub trzy krótkie fragmenty na tydzień – a następnie omawiane na platformie Perusall (służącej do interpretacji poszczególnych cytatów i dyskusji w komentarzach) oraz podczas zajęć.
Wszystkie teksty zamieszczane będą przez prowadzącego na platformie Perusall i/lub OneDrive. Lista może być modyfikowana, aby uwzględnić nowe publikacje i dopasować ją do zainteresowań studentów.
TRADYCJA USTNA I WCZESNA LITERATURA SATYRYCZNA
wybrane opowieści/podania (ang. tall tales) z:
Regina Barreca, “The Signet Book of American Humor”
Mel Watkins, “African American Humor”
Richard Erdoes, “American Indian Trickster Tales”
ABOLICJONIZM I SATYRA PO WOJNIE SECESYJNEJ
David Walker, „Appeal”
Mark Twain, „Adventures of Huckleberry Finn“ lub wybrane eseje Twaina
Charles W.Chesnutt, “The Conjure Woman”
RENESANS HARLEMU
Langston Hughes, Jesse B. Semple tales
Wallace Thurman, “Infants of the Spring”
George Schuyler, “Black No More”
LATA PIĘĆDZIESIĄTE, RUCH PRAW OBYWATELSKICHI CZARNEJ SIŁY
Ralph Ellison, “Invisible Man”
Dick Gregory, “[N-word]: An Autobiography”
Malcolm X, “Message to the Grassroots”
SATYRA FEMINISTYCZNA KIEDYŚ I TERAZ
Zora Neale Hurston, “How it Feels to be Colored Me” lub opowieści z “Mules and Men”
Fran Ross, “Oreo”
Tina Fey, “Bossypants” and/or Amy Poehler, “Yes, Please”
KSIĄŻKI SATYRYCZNE KOMIKÓW SCENICZNYCH I TELEWIZYJNYCH
Jon Stewart, “America (The Book): A Citizen’s Guide to Democracy Inaction”
Stephen Colbert, “America Again: Re-becoming the Greatness We Never Weren’t”
George Carlin, “Brain Droppings”
POSTMODERNIZM
Kurt Vonnegut, “Slaughterhouse-Five”
Percival Everett, “Glyph” and/or “Erasure”
SATYRA RASY I ETNICZNOŚCI
Paul Beatty, “White Boy Shuffle” or “The Sellout”
Percival Everett, “James"
NAJNOWSZA SATYRA GŁÓWNEGO NURTU
George Saunders, “The Tenth of December”
Simon Rich "Glory Days"
SATYRA INTERNETOWA, INTERAKTYWNA
I GENEROWANA PRZEZ SZTUCZNĄ INTELIGENCJĘ
The Onion
The Bots of New York
Interaktywne projekty satyryczne firmy Cultivated Wit
TEKSTY KRYTYCZNE
Simon Critchley "On Humor"
Steven Gimbel, “The Philosophy of Humor”
Terry Eagleton, “Humour”
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Obecność obowiązkowa. Dopuszczalne są 3 nieobecności. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: