Modernizm w poezji amerykańskiej II 3301-LA2230
Analiza wybranych wierszy Roberta Frosta, Wallace'a Stevensa, Marianne Moore, Miny Loy, HD i Gertrudy Stein. Omawianie wierszy Frosta zajmie jedna trzecią kursu. Skupimy się na jego krótszych wierszach lirycznych i występujących w nich alegoriach i antropomorfizmach. Czy kiedy Frost opisuje naturę, to ma jednocześnie na myśli naturę ludzką? Czy jego wizja świata i ludzkiej historii jest tragiczna, czy nihilistyczna? Jak oceniać jego przywiązanie do tradycyjnych form poetyckich w kontekście radykalnych eksperymentów innych modernistów, takich jak Ezra Pound czy Gertruda Stein? Bądź Wallace Stevens, którego poezja tak bardzo różni się i od poezji Frosta, i wszystkich współczesnych mu poetów? Omawiając wiersze Stevensa skupimy się na uprzywilejowaniu w nich wyobraźni oraz percepcji ponad wszystkie inne sprawy. Zarówno Stevens, jak Pound, uważali, że w epoce zaniku wiary religijnej poezja - i piękno w ogółe -- może stać się nową wiarą. W tym kontekście szczególnie intrygujące staje się celebrowanie przez Stevensa powierzchni rzeczy, jak również jego słowna ekwilibrystyka. Twórczość Stevensa pokazuje, że poezja często wzbija się na wyżyny, kiedy zajmuje się sama sobą, a nie domniemanym światem, istniejącym poza światem wiersza. Analiza wierszy Stevensa jest największym wyzwaniem intelektualnym, jakie rzuca niniejszy kurs. Pytanie ,,Czym jest poezja" powraca wraz z wierszem Marianne Moore pod tym tytułem. W ,,wyobrażonych ogrodach" żyją ,,prawdziwe ropuchy" - paradoks ten prowadzić będzie do dyskusji o roli wyobraźni w porządkowaniu świata zewnętrznego. To z kolei zaprowadzi nas do ,,Stanzas in Meditation" Gertrudy Stein i możliwych metod odczytania fragmentów tego poematu. Wiersze Miny Loy i HD dotyczą spraw znanych z piśmiennictwa feministycznego, i to właśnie podejście zastosujemy przy ich analizie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie
K_W04 w zaawansowanym stopniu powiązania języka i literatury z procesami historyczno-kulturowymi, uwidocznione w poezji amerykańskiego modernizmu
K_W11 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Absolwent potrafi
K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym, w zakresie poezji amerykańskiego modernizmu
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu poezji modernizmu amerykańskiego
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest końcowy egzamin pisemny. Ponadto obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. Dozwolona liczba nieobecności: 3.
Literatura
Robert Frost: Mending Wall; The Road Not Taken; The Oven Bird; Birches; Fire and Ice; Stopping by Woods on a Snowy Evening; Spring Pools; Design; The Wood Pile
Wallace Stevens: A High-Toned Old Christian Woman; The Emperor of Ice-Cream; Sunday Morning; Anecdote of the Jar; Of Modern Poetry; The Idea of Order at Key West;
Marianne Moore: What is Poetry
Mina Loy: The Effectual Marriage of Gina and Miovanni
Gertrude Stein: Stanzas in Meditation (fragmenty)
HD: Leda; Helen
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: