Poezja amerykańskiego modernizmu I (E. Pound, T. S. Eliot, W. C. Williams) 3301-LA223
Analiza wybranych wierszy Ezry Pounda, T.S.Eliota i W.C. Williamsa, wzbogacona wykładami na temat ich historycznego tła. Zaczynamy od krótkiej charakterystyki modernizmu w sztukach pięknych i naukach ścisłych (Freud in Einstein byli modernistami), po czym omawiamy "Pieśń miłosną J. Alfreda Prufrocka" i porównujemy ją z wcześniejszymi, pre-modernistycznymi wierszami Robinsona i Longfellowa. Następnie przechodzimy do wczesnej twórczości Pounda, z naciskiem na imażyzm. Jego zainteresowanie tradycjami poetyckimi Chin, starożytnej Grecji i Rzymu, Prowansji i Włoch, oraz jego przekłady z tych języków stanowią temat kolejnych zajęć. Analizę poematów "Hugh Selwyn Mauberley" oraz "Ziemia jałowa" poprzedza obszerny wstęp historyczny, poświęcony pierwszej wojnie światowej. Omówieniu tych poematów poświęcone będzie pięć kolejnych zajęć. Dalej mamy omówienie Pieśni Ponda oraz analizę kilku z nich (na przykład I, XVII, XLV). Metoda ideogramiczna oraz koncepcja "świetlistego szczegółu" zostaną przedstawione jako główne środki techniczne, za pomocą których Pond chciał zrealizować niektóre z głównych zamysłów Pieśni Zwrócimy również uwagę na związki polityki i estetyki w tym poemacie, szczególny nacisk kładąc na związek teorii ekonomicznych Ponda z jego anty-semityzmem. Potem przechodzimy do Williama, omawiamy jego estetyczne i ideologiczne kłótnie z Poundem i Eliotem, dotykamy obiektywizmu, i resztę kursu spędzamy na analizie kilkunastu wierszy Williamsa.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Absolwent zna i rozumie
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad poezją modernistyczną w ramach twórczości Pounda, Eliota i Williams
K_W04 w zaawansowanym stopniu powiązania języka poezji amerykańskiego modernizmu z procesami historyczno-kulturowy
K_W11 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć używanych w badaniach nad moderrnizmem w poezji amerykańskiej P6S_UW
K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej, ze szczególnym naciskiem na badania nad poezją modernizmu amerykańskiego, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego P6S_UW
K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska, literackie w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym w ramach wiedzy o modernizmie szeroko pojętym .P6S_UW
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do wykonania zadania dotyczącego modernizmu w poezji amerykańskiej.
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych P6S_UW, P6S_UK
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego P6S_UK
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju P6S_U
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K01 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz otoczenia społecznego wynikających z wiedzy i umiejętności zdobytych w toku kształcenia na studiach filologia angielska literatura i kultura P6S_KK
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby P6S_KK
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp. P6S_KR
K_K04 podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów P6S_KO
K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów P6S_KO
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych P6S_KO
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach stanowią o jednej czwartej oceny końcowej, co oznacza, że egzamin końcowy (test) stanowi o 75% tejże oceny. Liczba dopuszczalnych nieobecności: 3; Zaliczenie: - egzamin końcowy pisemny (test) Zaliczenie poprawkowe: egzamin pisemny. (test).
Literatura
Ezra Pound: In a Station of the Metro; The River-Merchant's Wife;
Hugh Selwyn Mauberley; Cantos I, XIII, XVII, XLV; XLVII; XLIX
T.S.Eliot: The Love Song of J.Alfred Prufrock; The Waste Land; Preludes; The Hollow Men
William Carlos Williams: Spring and All; To Elsie; The Red Wheelbarrow; This is Just to Say; The Dance; Pastoral; The Yachts; Proletarian Portrait; Young Sycamore; ;Portrait of a Lady
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: