Realizm amerykański 3301-LA2222
Kurs rozpocznie się wprowadzeniem podstawowych tekstów teoretycznych zajmujących się estetyką realizmu autorstwa m.in. Williama Deana Howellsa, Henry’ego Jamesa, Richarda Chase’a, Amy Kaplan, czy Alana Trachtenberga. Różne interpretacje literackiego realizmu będą omawiane w odniesieniu do kluczowych pojęć z nim związanych, takich jak sentymentalizm, naturalizm, dialekt w literaturze, czy regionalizm. Lista lektur będzie obejmować powieści i opowiadania z okresu od lat 50 XIX wieku do pierwszej wojny światowej. Znajdą się na niej zarówno autorzy tradycyjnie uznawani za klasyków (Mark Twain i Henry James), jak i nieco współcześniej wpisywane w kanon realizmu pisarki oraz przedstawiciele mniejszości (Kate Chopin, Edith Wharton, Willa Cather, Anzia Yezierska, Abraham Cahan, Charles W. Chesnutt). Pluralistyczna kompozycja listy lektur ma za cel uświadomić studentom historyczność kanonu literackiego, proces jego tworzenia i negocjacji. Zajęcia będą się opierały na szczegółowym omawianiu tekstów literackich i ich krytycznych interpretacji zarówno z perspektywy estetyki jak i kontekstu historycznego. Dyskusja będzie się skupiać na zależności pomiędzy formą ówczesnej prozy, a najważniejszymi zagadnieniami społecznymi, konstruktami ideologicznymi oraz debatami filozoficznymi, takimi jak zniesienie niewolnictwa, segregacja rasowa, urbanizacja, industrializacja, imigracja, ruchy kobiece, ekspansja terytorialna na zachód, mit pogranicza, rewolucja naukowa, pragmatyzm, empiryzm, determinizm, czy ewolucja.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- znajomość podstawowych teorii i analiz zjawiska realizmu w literaturze amerykańskiej
- zrozumienie związków pomiędzy omawianymi dziełami literackimi a kontekstem historycznym i kulturowym drugiej połowy dziewiętnastego wieku
- znajomość treści omawianych tekstów
Umiejętności:
- posługiwanie się podstawowymi narzędziami narratologii
- posługiwanie się językiem angielskim na poziomie B2+
- rozpoznawanie tekstów wskazanych jako lektury obowiązkowe i podanie ich tytułu, autora i czasu powstania
- charakterystyka, interpretacja i analiza omawianych tekstów przez pryzmat ich formy, tematyki oraz kontekstu.
Postawy:
- rozwinięcie estetycznej i etycznej wrażliwości oraz świadomości różnic kulturowych
Kryteria oceniania
Wymagania:
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 20%
śródsemestralne pisemne testy kontrolne 30%
końcowe zaliczenie pisemne 50%
kontrola obecności dopuszczająca
Literatura
Wybrane źródła:
Cahan, Abraham. Yekl and the Imported Bridegroom, and Other Stories of the New York Ghetto. 1896. Mineola NY: Courier Dover Publications, 1970.
Cather, Willa. My Antonia. 1918. Boston: McDougal Littell Incorporated, 1996.
Chesnutt, Charles Waddell. The Marrow of Tradition. 1901. Penguin Classics, 1993.
Chopin, Kate. The Awakening. Chicago and New York: H. S. Stone & Company, 1899.
Crane, Stephen. The Open Boat and Other Stories. Mineola NY: Courier Dover Publications, 1993. / lub Crane, Stephen. The Red Badge of Courage. 1895. Irvine CA: Saddleback, 1999.
James, Henry. Complete Stories: 1898-1910. New York: Library of America, 1996. / lub James, Henry. The Portrait of a Lady. 1881. New York: Barnes & Noble, 2004.
Lewis, Sinclair Babbitt. 1922. New York: Mod. Lib., 2002.
Stowe, Harriet Beecher. Uncle Tom's Cabin; or, Negro Life in the Slave States of America. London: Bentley & co., 1852.
Twain, Mark. The Adventures of Huckleberry Finn. 1884.
Wharton, Edith. The House of Mirth. 1905. Mineola NY: Courier Dover Publications, 2002.
Yezierska, Anzia. “The Lost Beautifulness.” Hungry Hearts. 1920 Penguin Classics, 1997
Opracowania:
Bakhtin, Mikhail. The Dialogic Imagination. Austin: University of Texas Press, 1982.
Fiedler, Leslie. Love and Death in the American Novel. New York: Stein & Day, 1960.
Howells, William Dean. Criticism and Fiction. 1891. New York: Hill & Wang, 1962.
James, Henry. The Art of Fiction and Other Essays. New York, Oxford University Press, 1948.
Jarrett, Gene Andrew. Deans and Truants: Race and Realism in African American Literature. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2007.
Jehlen, Myra. “The Novel and the Middle Class in America.” Ideology and Classic American Literature. Ed. Sacvan Bercovitch and Myra Jehlen. New York: Cambridge UP, 1986.
Jones, Gavin Roger. Strange Talk: The Politics of Dialect Literature in Gilded Age America. Berkeley: University of California Press, 1999.
Kaplan, Amy. The Social Construction of American Realism. Chicago: University of Chicago Press, 1992.
Richard, Chase. The American Novel and Its Tradition. Garden City, NY: Doubleday, 1957.
Sundquist, Eric. American Realism: New Essays. Baltimore: Johns Hopkins, 1982.
Trachtenberg, Alan. The Incorporation of America. New York: Hill and Wang, 2007.
Warren, Kenneth. Black and White Strangers: Race and American Literary Realism. Chicago: University of Chicago Press, 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: