Poza Cyberpunk: Literatura, teoria, nowe horyzonty 3301-LA2211
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z poetyką cyberpunku oraz szeregiem zagadnień związanych z kategorią cyber-kultury. Mianem cyberpunku określa się nurt literacki którego estetyka koncentruje się wokół problemu technologii i jej wpływu na kształtowanie się indywidualnej i społecznej tożsamości, jej wpływu na konstruowanie się współczesnych systemów społecznych i politycznych, i co najważniejsze jej rewolucyjnego potencjały w kwestii podważania i kwestionowaniu istniejących norm i konstrukcji ideologicznych. Historycznie rzecz ujmując, cyberpunk jako trend literacki rozwijał właściwy sobie arsenał środków poetyckich w obrębie literatury science-fiction, by w latach 80tych święcić wyraźną estetyczną odrębność, a następnie zająć niekwestionowane miejsce w kanonie literatury postmodernistycznej. Lata 90te to nie tylko dalszy rozwój i genderowa dywersyfikacja literatury cyberpunkowej, ale także czas dynamicznej rozbudowy teorii cyberkulturowej, dzięki której powstał specyficzny dla cyberpunku dyskurs krytyczny i teoretyczny jeszcze bardziej konsolidując miejsce nurtu w historii literatury najnowszej.
Biorąc pod uwagę to jak ważną rolę w ogólnym postrzeganiu zjawiska ponowoczesności, kultury postmodernizmu zajmuje literatura cyberpunku, wydaję się bardzo potrzebnym włączenie jej do kanonu lektur studentów specjalizujących się w literaturze i kulturze amerykańskiej w IA. Kurs o cyberpunku należy postrzegać jako istotną kontynuację kursów "Survey of American Postmodernism" (3301-LA129) czy "Postmodernism and Beyond" (3301-LA227), których szeroka tematyka nie pozwała dokładnie omówić tak rozległego, a jednocześnie tak ważnego dla definicji postmodernizmu zjawiska, jakim jest cyberpunk. Planowana struktura kursu to seria spotkań poświęconych omawianiu indywidualnych tekstów literackich pisarzy tj. William Gibson, Neal Stephenson czy Pat Catigan.
Wzbogaceniu zajęć interpretacyjnych posłużą lektury tekstów krytycznych I teoretycznych takich autorów jak Brian McHale, Donna Harraway, czy N. Katherine Hayles. Jako że cyberpunk to tzw. "literatura popularna", element teorii, choć znacznie podnoszący stopień trudności kursu, jest niezbędny by po pierwsze wprowadzić studentów w problematykę cyberkultury, a po drugie unaocznić trudne do uchwycenia niuanse cyberpunkowej poetyki i konceptualną złożoność pozornie prostej tematyki.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat : Poza Cyberpunk: literatura, teoria, nowe horyzonty i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Literatura
Bukatman, Scott. Terminal Identity. The Virtual Subject in Post-Modern Science Fiction. Duke UP 1993.
Cavallaro, Dani. Cyberpunk and Cyberculture. Athlone Press 2000.
Featherstone, Mike and Burrows, Roger, eds. Cyberspace / Cyberbodies / Cyberpunk: Cultures of Technological Embodiment. Sage Publications 1995.
Foster, Thomas. The Souls of Cyberfolk. University of Minnesota Press 2005.
Hayles, N. Katherine. How We Became Posthuman. University of Chicago Press 1999.
Markley, Robert. ed. Virtual Realities and their Discontents. The Johns Hopkins UP 1996.
McCaffery, Larry. Ed. Storming the Reality Studio: A Casebook of Cyberpunk and Postmodern Fiction. Durham N.C. 1991.
McHale, Brian. Constructing Postmodernism. Routledge 1992.
Nayar, Pramod K. Virtual Worlds: Culture and Politics in the Age of CyberTechnology. Sage Publications 2004.
Sawyer, Andy and David Seed eds. Speaking Science Fiction: Dialogues and Interpretations. Liverpool University Press 2000.
Slusser, George and Tom Shippey eds. Fiction 2000. Cyberpunk and the Future of the Narrative. University of Georgia Press 1992.
Tabbi, Joseph. Postmodern Sublime: Technology and American Writing from Mailer to Cyberpunk. Cornell University Press 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: