Literatura i medycyna 3301-LA2206
Celem kursu jest przedstawienie wielorakich powiązań pomiędzy dyskursami literatury i medycyny. Kurs prezentuje jak wiele aspektów medycyny, takich jak na przykład choroba, fizyczne i psychiczne cierpienie, farmakologia, śmierć, samobójstwo, definicja normy zdrowotnej, władza kojarzona z profesją medyczną, etyka, opieka zdrowotna znajdują swój opis w literaturze. Przyjęte podejście ma na celu wprowadzenie tekstów z różnorakich dziedzin, jak na przykład teoria literatury, studia kulturowe, oraz medycyny narracyjnej, historii medycyny, języka podręczników medycznych i ukazanie długiej historii powiązań literatury i medycyny. Literacki komponent kursu jest w całości oparty na tekstach z literatury amerykańskiej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych, w szczególności podstawy humanistyki medycznej
w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, w sczególności humanistyki medycznej, studiów nad chorobą, ciałem i niepełnosprawnością
w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych, szczególnie w kontekście styku nauk medycznych i humanistycznych
pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: Absolwent potrafi
posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa oraz humanistyki medycznej
w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych, kulturoznawczych i humanistyki medycznej w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religi, w szczególności humanistyki medyczneji
w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym oraz powiązań tych kontekstów z kontekstem medycznym
rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie, pamiętając o interdyscyplinarności humanistyki medycznej
samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów, szczególnie etycznego wymiary usytuowaniia medycyny w społecznym kontekście
wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych w kontekści zajęć, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Test obejmijący znajomość omawianych tekstów. Test składa się z dwóch części: 1) rozpoznawanie tekstów i 2) pytania otwarte.
Do oceny końcowej wliczane jest też uczestnictwo w zajęciach.
Literatura
Susan Sontag, Illness as Metaphor (1978)
Siddhartha Mukherjee, The Emperor of All Maladies: A Biography of Cancer (2010) (excerpts)
Audre Lorde, The Cancer Journals (1980)
Eve Kosofsky Sedgwick, “White Glasses,” from Tendencies (1993)
Crazy Sexy Cancer, dir. Kris Car (2007)
Anne Boyer, The Undying: Pain, Vulnerability, Mortality, Medicine, Art, Time, Dreams, Data, Exhaustion, Cancer, and Care (2019)
David Foster Wallace, “The Depressed Person” (1998)
Elissa Washuta, My Body Is a Book of Rules (2014)
Susan Sontag, AIDS and Its Metaphor (1989)
Tony Kushner, Angels in America: Millennium Approaches (1991), and Perestroika (optional) (1991)
Outbreak, dir. Wolfgang Petersen (1995)
Adele E. Clarke, et al, “Biomedicalization: Technoscientific Transformations of Health, Illness, and U.S. Biomedicine” (2003)
Heid Erdrich, Cell Traffic (2012)
Ted Chiang, “Exhalation” (2008)
Carlos Novas and Nikolas Rose, “Genetic Risk and the Birth of the Somatic Individual” (2000)
Gattaca, dir. Andrew Niccol (1997)
Lennard J. Davis, from “Nude Venuses, Medusa’s Body, and Phantom Limbs: Disability and Visuality” (1997)
Flannery O’Connor, “Good Country People” and “The Lame Shall Enter First,” from The Complete Stories (1971)
Extreme Bodies: Conjoined Twins (2008), a selection of scenes
Eli Clare, Brilliant Imperfection: Grappling with Cure (2017) (excerpts)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: