Renesans amerykański 3301-LA220
Kurs skupia się na najważniejszych przedstawicielach tzw. renesansu amerykańskiego, takich jak R.W. Emerson, H.D. Thoreau, N.Hawthorne, H. Melville, W. Whitman i inni. Kurs przedstawia zarówno dzieła najsłynniejsze, na przykład Walden Thoreau i Dom o Siedmiu Szczytach Hawthorne'a, oraz mniej znane, jak English Traits Emersona. Kurs podkreśla zróżnicowanie tekstów reprezentujących renesans amerykański i przedstawia to zjawisko literackie w szerokim kontekście historycznym. Dodatkowym tematem poruszanym podczas kursu są współczesne spory dotyczące renesansu amerykańskiego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze w kontekście historii literatury amerykańskiej
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w odniesieniu to zjawiska renesansu amerykańskiego
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa amerykańskiego
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny literaturoznawstwa amerykańskiego
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie eseju.
Literatura
R. W Emerson, Essays and Lectures;
N. Hawthorne, The House of the Seven Gables;
E. A. Poe, Selected Stories;
H. Melville, Billy Budd;
W. Whitman, Leaves of Grass.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: