Amerykańskie science fiction: kino i literatura 3301-LA1313-1ST
Kurs poświęcony jest omówieniu wybranych, najważniejszych wątków składających się na kulturową historię gatunku science fiction w XX i XXI wieku. Podczas kursu studenci zapoznają się z przykładami tekstów science fiction, które reprezentujących różnorodne zastosowania klasycznych figur i metafor gatunku. W czasie kursu omówiony zostanie szereg nurtów w obrębie gatunku (m.in. space opera, dystopia, fantastyka feministyczna) odzwierciedlających złożone relacje science fiction z ideologią i polityką i to, w jaki sposób amerykańska fantastyka stanowi zwierciadło odbijające zmiany zachodzące w kulturze i społeczeństwie Stanów Zjednoczonych. Na zajęciach omawiane będą krótsze formy (opowiadania) i wybrane filmy, analizowane przy użyciu tekstów krytycznych proponujących spojrzenie na gatunek m.in. z perspektywy myśli feministycznej, postkolonialnej, czy teorii queer.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza.
Po ukończeniu kursu, studenci/tki:
• znają historię kształtowania się gatunku science fiction w USA w XX i XXI wieku
• są świadome/i politycznego wymiaru kultury popularnej i konsekwencji zmian społeczno-kulturowych odzwierciedlających się w utworach science fiction
Umiejętności.
Po ukończeniu kursu, studenci/tki:
• potrafią w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań kulturoznawczych w ramach amerykanistyki, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
• potrafią analizować teksty kultury zarówno w kontekście historycznym, jak również formułować krytyczne argumenty na temat rozwoju gatunków popularnych w USA
Kompetencje społeczne.
Po ukończeniu kursu, studenci/tki:
• potrafią pracować w grupach, brać udział w dyskusjach i debatach akademickich, przedstawiać prace pisemne w języku angielskim
• są gotowe do dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy na tematy związane z kulturą popularną i są otwarte na nowe zjawiska i idee
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
• aktywność na zajęciach (20%)
• trzy krótkie wypracowania nt. zadanych lektur (30%)
• test końcowy z tekstów krytycznych (50%)
Aby zaliczyć kurs student/ka musi uzyskać min. 60%.
Dozwolona liczba nieobecności na zajęciach: 2.
Literatura
Teksty podstawowe:
• Opowiadania zebrane w antologii: Evans, Arthur B., Istvan Csicsery-Ronay Jr., Joan Gordon, Veronica Hollinger, Rob Latham, and Carol McGuirk (eds). The Wesleyan Anthology of Science Fiction. Middletown, CT: Wesleyan University Press, 2010.
• Wybrane filmy (2-3).
Literatura krytyczna (wybrana):
Bould, Mark, Andrew M. Butler, Adam Roberts and Sherryl Vint (eds.). The Routledge Companion to Science Fiction. London and New York: Routledge, 2009.
Lavender, Isiah. Race in American Science Fiction. Bloomington, IN: Indiana University Press, 2011.
Lothian, Alexis. Old Futures. Speculative Fiction and Queer Possibility. New York University Press, 2018.
Melzer, Patricia. Alien Construction: Science Fiction and Feminist Thought. Austin, TX: University of Texas Press, 2006.
Merrick, Helen. The Secret Feminist Cabal: A Cultural History of Science Fiction Feminisms. Seattle, WA: Aqueduct Press, 2009.
Rieder, John. Colonialism and the Emergence of Science Fiction. Middletown, CT: Wesleyan University Press, 2008.
Link, Eric Carl, and Gerry Canavan (eds.). The Cambridge Companion to American Science Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
Vint, Sherryl. Science Fiction: A Guide for the Perplexed. London & New York: Bloomsbury, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: