Kwestia rasowa a historia kina w USA 3301-LA1312
Kurs omawia historię przedstawień Afroamerykanów i problemu rasy w zarówno w amerykańskim filmie głównego nurtu jak i kinie niezależnym. Z jednej strony pokazuje, jak kluczowe jest znaczenie rasy w produkcjach przełomowych dla historii amerykańskiego kina takich jak Narodziny Narodu" D. H. Griffitha (1915) czy „The Jazz Singer” Alana Croslanda (1927). Z drugiej strony prześledzi auto-przedstawienia Afroamerykanów oraz produkcje niezależne, począwszy od „Within Our Gates” Oscara Micheaux (1920), przez „Sweet Sweetback's Baadasssss Song” Melvina Van Peeblesa (1971), „Do the Right Thing” (Spike Lee 1989), po filmy z XXI wieku, takie jak „Moonlight” Barry’ego Jenkinsa (2016). Zajęcia badają pojęcia takie jak np. blackface, passing oraz gatunki takie jak np. blaxploitation, interracial buddy movie, czy horror. Kurs wprowadza elementy historii kina oraz technik filmowych. Filmom będą towarzyszyć teksty krytyczne wprowadzające zarówno do historii stosunków międzyrasowych w USA, jak i historii kina.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W03 Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań filmoznawczych i kulturoznawczych w USA.
- K_W04 Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu powiązania filmu amerykańskiego z procesami historyczno-kulturowymi, ze szczególnym uwzględnieniem historii stosunków międzyrasowych.
- K_W09 Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pluralizm kulturowy i rasowy, kody oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury amerykańskiej.
Umiejętności
K_U01 Absolwent potrafi posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa w analizie filmu amerykańskiego.
K_U03 Absolwent potrafi analizować film amerykański w odpowiednim kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym.
K_U04 Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego kwestii rosowej w amerykańskim kinie.
Kompetencje społeczne
K_K05 Absolwent jest gotów do efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny.
K_K06 Absolwent jest gotów do dodbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych.
Kryteria oceniania
Wymagania:
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność, prace cząstkowe) 50%
- końcowe zaliczenie pisemne 50%
Do zaliczenia student musi uzyskać ponad 50% z każdej części.
Obecność: dopuszczalne są 3 nieobecności.
Zaliczenie poprawkowe: pisemne lub ustne na dyżurze wykładowcy.
Literatura
Filmy:
1. Ethnic Notions (Marlon Riggs, 1987)
2. The Birth of a Nation (David W. Griffith, 2015)
3. The Jazz Singer (Alan Crosland, 1927), Illusions (Julie Dash, 1982)
4. Imitation of Life (Douglas Sirk, 1959), Passing (Rebecca Hall, 2021)
5. Guess Who is Coming to Dinner (Stanley Kramer, 1967), The Defiant Ones, (Stanley Kramer, 1958)
6. Watermelon Man (Melvin Van Peebles, 1970), Sweet Sweetback's Baadasssss Song (Melvin Van Peebles, 1971)
7. Shaft (Gordon Parks, 1971), Foxy Brown (Jack Hill, 1974)
8. Panther, (Mario Van Peebles, 1995), Judas and the Black Messiah (Shaka King, 2021)
9. Do the Right Thing (Spike Lee, 1989), Poetic Justice (John Singleton, 1993)
10. Daughters of the Dust (Julie Dash, 1991), Beloved (Jonathan Demme, 1998)
11. Suture (Scott McGehee and David Siegel, 1993)
12. Django Unchained (Quentin Tarantino, 2012), Black Panther (Ryan Coogler, 2018), 12 Years a Slave (Steve McQueen, 2013)
13. Moonlight (Barry Jenkins, 2016)
14. Get Out (Jordan Peele, 2017)
Dodatkowa filmografia:
13th (Ava DuVernay, 2016)
Bones (Ernest R. Dickerson, 2001)
Brother from Another Planet (John Sayles, 1984)
Candyman (Nia DaCosta, 2021)
Eve's Bayou (Kasi Lemmons, 1997)
Ganja & Hess (Bill Gunn, 1973)
I Am Not Your Negro (Raoul Peck, 2016)
Lovecraft Country (Misha Green, 2020)
Malcolm X (Spike Lee, 1992)
Selma (Ava DuVernay, 2014)
Straight Outta Compton (F. Gary Gray, 2015)
Summer of Soul (Ahmir "Questlove" Thompson, 2021)
Tales From the Hood (Spike Lee, 1995)
Us (Jordan Peele, 2019)
Vampires vs. the Bronx (Oz Rodriguez, 2020)
Bibliografia
Baldwin, James. The Devil Finds Work. New York: Dell, 1970.
Berlant, Lauren. “National Brands, National Body: Imitation of Life.” The Female Complaint: The Unfinished Business of Sentimentality in American Culture. Duke University Press, 2008, pp. 107-144.
Bogle, Tom. Toms, Coons, Mulattoes, Mammies, and Bucks: An Interpretive History of Blacks in American Films. Continuum, 1989.
Brody, Richard. “The Enduring Urgency of Spike Lee’s ‘Do the Right Thing’ at Thirty”. The New Yorker, June 28, 2019.
Collins, Patricia Hill. “Mammies, Matriarchs, and Other Controlling Images.” Black Feminist Thought. Routledge, 1990, pp. 67-78.
Gates Jr., Henry Louis. “’An Unfathomable Place’: A Conversation with Quentin Tarantino on Django Unchained (2012), Transition, vol. 112, 2013, pp. 47-66.
Gubar, Susan. “Spirit -Murder at the Movies. Blackface Lynchings.” Racechanges: White Skin, Black Face in American Culture. Oxford University Press, 1997, pp. 53-94.
Guerrero, Ed. “The Rise and Fall of Blacksploitattion.” Framing Blackness. Temple University Press, 1993, pp. 69-111.
hooks, bell. Black Looks: Race and Representation. Routledge, 2015.
Rogin, Michael. "Democracy and Burnt Cork: The End of Blackface, the Beginning of Civil Rights.” Refiguring American Film Genres, edited by Nick Browne, University of California Press, 1998, pp. 171-207.
Stam, Robert and Louise Spence. “Colonialism, Racism and Representation: An Introduction.” The Film Studies Reader, edited by M. Jancovich et al. Arnold, 2000.
Williams, Linda. Playing the Race Card: Melodramas of Black and White from Uncle Tom to O.J. Simpson. Princeton University Press, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: