Transnarodowe przedstawienia Zachodu Stanów Zjednoczonych w literaturze i filmie 3301-LA1306
Tematem kursu są literackie i filmowe przedstawienia Zachodu Stanów Zjednoczonych oraz formy adaptowania konwencji westernu od końca XIX wieku do czasów współczesnych w wymiarze transnarodowym, z uwzględnieniem następujących kontekstów narodowych i regionalnych: Kanada, Meksyk, Europa (Niemcy, Francja, Włochy, Europa Środkowa i Wschodnia), Bliski Wschód, Azja Południowo-Wschodnia (Chiny, Japonia, Korea), Australia. Dyskusje dotyczyć będą specyfiki rozwiązań formalnych i implikacji politycznych w poszczególnych dziełach. Omawiane teksty literackie i filmy traktowane będą jako elementy międzykulturowego dialogu, poprzez który kultury narodowe próbują określić swoje miejsce w globalnej wymianie treści o nacechowaniu symbolicznym i ideologicznym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych w odniesieniu do funkcjinowania gatunków P7S_WK
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej P7S_WG
K_W03 istotne zagadnienia, główne metody i teorie badań nad językiem w ramach filologii angielskiej P7S_WG
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych, z uwaględnieniem zagadnień komparatystyki P7S_WG
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego P7S_WK
K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów P7S_WK
K_W07 historię myśli filozoficznej oraz jej powiązanie z filologią angielską P7S_WK
K_W08 w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych P7S_WK
K_W09 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej P7S_WG
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, ze szczegolnym uwzględnieniem kategorii gatunkowych P7S_UW
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego P7S_UW
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii, szczególnie w odniesieniu do kontekstów transnarodowych P7S_UW, P7S_UK
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym P7S_UW
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie, zwłaszcza w komparatystyce literackiej i kulturowej P7S_UK
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego P7S_UW
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych P7S_UW, P7S_UK
K_U08 uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu P7S_UO
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne) P7S_UK
K_U10 posługiwać się językiem obcym niekierunkowym na poziomie B2+ według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego P7S_UK
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju P7S_UU
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K01 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz otoczenia społecznego w zakresie aktywności powiązanych z wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi w trakcie studiów P7S_KK
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów P7S_KK
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia P7S_KR
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów P7S_KO
K_K05 uczestnictwa w inicjatywach naukowych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów P7S_KO
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych P7S_KO
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie obecności i udziału w zajęciach; esej.
Limit nieobecności: 3.
Literatura
Literatura.
- Henryk Sienkiewicz, wybór opowiadań amerykańskich
- Karol May, Winnetou
- Blaise Cendrars, Złoto
- komiks Lucky Luke – wybór
Filmy.
- The Extraordinary Adventures of Mr. West in the Land of Bolsheviks (Rosja)
- Lemonade Joe (Czechosłowacja)
- Summer Love (Polska)
- Der Kaiser von Kalifornien (Niemcy)
- Gunless (Canada)
- Sicario (USA)
- The Good, the Bad, the Weird (Korea)
- The Proposition (Australia)
Opracowania krytyczne.
- Lee Broughton, The Euro-Western: Reframing Gender, Race and the ‘Other’ in Film.
- Neil Campbell, The Rhizomatic West: Representing the American West in a Transnational, Global, Media Age.
- Christopher Frayling, Spaghetti Westerns: Cowboys and Europeans from Karl May to Sergio Leone.
- Kevin Grant, Any Gun Can Play: The Essential Guide to Euro-Westerns.
- MaryEllen Higgins, Rita Keresztesi, and Dayna Oscherwitz, eds., The Western in the Global South.
- Cynthia J. Miller and A. Bowdoin Van Riper, eds., International Westerns: Re-Locating the Frontier.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: