Amerykański Zachód w Literaturze i Filmie 3301-LA1305
Tematem kursu są literackie i filmowe przedstawienia „Zachodu” jako amerykańskiej przestrzeni symbolicznej. Zachód definiowany jest jako konstrukt wyobrażeniowy, który na przestrzeni dziejów przypisywany był do różnych przestrzeni fizycznych. Najwcześniejsze wzorce narracyjne opisujące życie na pograniczu, takie jak captivity narratives, ukształtowały się w epoce kolonialnej – od nich rozpoczyna się przegląd historycznych form reprezentacji Zachodu. Zostały one utrwalone i urozmaicone w dziewiętnastowiecznych powieściach autorstwa m.in. Jamesa Fenimore’a Coopera i Roberta Montgomery’ego Birda. Przełom XIX i XX wieku to czas wykrystalizowania się westernu jako wariantu pisarstwa regionalnego na bazie tzw. dime novel. Wiek XX skonwencjonalizował western literacki jako gatunek powieści popularnej z jednej strony i historycznej z drugiej. Ważny dla ideologicznych przewartościowań gatunku i jego implikacji był przełom postmodernistyczny. Współcześnie obrazy Zachodu kojarzą się przede wszystkim ze sztuką filmową, toteż kurs uwzględnia problematykę trzech najważniejszych wariantów w rozwoju westernu filmowego: westernu klasycznego, anty-westernu i post-westernu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- poznaje / zgłębia problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego
- zdobywa / pogłębia wiedzę o symbolicznym podłożu interakcji w ramach jednej kultury oraz między kulturami
Umiejętności:
- potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię literaturoznawczą
- umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
Kompetencje społeczne:
- ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi
- rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
- expresses his/her ideas in a coherent, lucid, logical and concrete way in order to develop meaningful relations with others
- understands the character of dilemmas, problems and conflicts and seeks the best ways of solving them
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie obecności i udziału w zajęciach; esej.
Literatura
Literatura Bibliografia i filmografia
- Mary Rowlandson, „Narrative of Captivity and Restoration”
- fragmenty powieści Jamesa Fenimore’a Coopera, Catherine Sedgwick, Roberta Montgomery’ego Birda
- wybrane opowiadania Breta Harte’a i Stephena Crane’a
- Owen Wister, The Virginian, opowiadania Zane’a Greya
- Jack Schaefer, Shane
- opowiadania Dorothy Johnson, opowiadania Elmore’a Leonarda
- Charles Portis, True Grit
- Cormac McCarthy, All the Pretty Horses
- wybrane filmy Johna Forda, Sama Peckinpaha, Clinta Eastwooda
Opracowania krytyczne
- Henry Nash Smith, Virgin Land
- Richard Slotkin, The Fatal Environment
- Richard Slotkin, Gunfighter Nation
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: