Kurs monograficzny. Poeta/poetka z USA 3301-LA1301
Celem kursu jest analiza twórczości poetyckiej Allena Ginsberga w kontekście poezji, prozy, muzyki i manifestów pokolenia Bitników i San Francisco Renaissance. Badanie utworów Ginsberga będzie wymagało przeanalizowania pewnych elementów powojennej amerykańskiej kultury i polityki (imperializm, anty-komunistyczna histeria senatora McCarthy’ego) a także przyjrzenia się dziewiętnastowiecznym inspiracjom Ginsberga (Transcendentalizm) oraz wpływu judaizmu i filozofii wschodu na jego myślenie, aktywizm i twórczość. Prześledzimy historię ruchu Bitników od jego oficjalnego początku podczas wieczoru poetyckiego w Six Gallery w San Francisco w 1955 i przeanalizujemy różne praktykowane przez nich formy buntu, takie jak eksperymentowanie z alternatywnymi stylami życia i formami duchowości, celebrowanie seksualności i przyjaźni, pielęgnowanie wrażliwości ekologicznej. Spróbujemy docenić wywrotowy potencjał rebelii Bitników, ale także dostrzec jej ograniczenia (np. związane z mizoginią). Wśród autorów omawianych podczas kursu znajdą się Ralph Waldo Emerson, Kenneth Rexroth, Jack Kerouac, William Burroughs, Lawrence Ferlinghetti, Gary Snyder, Bob Kaufman, Imamu Amiri Baraka i Diana DiPrima.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W004 - w zaawansowanym stopniu powiązania języka i literatury z procesami historyczno-kulturowymi w latach 50 dwudziestego wieku w USA
K_W09 - w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w odniesieniu do USA lat 50
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U3 - analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym lat 50 USA
K-U07 - korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K-K04 - podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów
K-K05 - efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność
- aktywność na zajęciach
- przygotowanie prezentacji
- krótkie prace pisemne w trakcje semestru
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Baraka, Amiri. "Cultural Revolution and the Literary Canon". Source: Callaloo, Vol. 14, No. 1 (Winter, 1991), pp. 150-156.
Breslin, James E. B. From Modern to Contemporary. American Poetry 1945-65. The University of Chicago Press, 1983.
Breslin, James E. B. The Psycho-Political Muse: American Poetry since the Fifties. Chicago: University of Chicago Press, 1987.
Charters, Anne. The Penguin Book of the Beats. London, New York.: Penguin Books, 1992.
Falla, Jeffrey. "Bob Kaufman and the (In)visible Double". Callaloo, Vol. 25, No. 1, Jazz Poetics: A Special Issue (Winter, 2002), pp. 183-189.
Harris, William J. and Aldon Lynn Nielsen. "Somebody Blew off Baraka". African American Review, Vol. 37, No. 2/3, Amri Baraka Issue (Summer - Autumn, 2003), pp. 183-187.
Herring, Scott. "Her Brothers Dead in Riverside or Russia: Kaddish and the Holocaust". Contemporary Literature. Vol. 42, No. 3 (Autumn, 2001), pp. 535-556.
McDowell, Linda. "Of the Road. Alternative Views of Rebellion, Resistance and The Beats". Transactions of the Institute of British Geographers, New Series, Vol. 21, No. 2 (1996), pp. 412-419.
McClure, Michael. Scratching the Beat Surface. San Francisco: North Point, 1982.
Perkins, David. A History of Modern Poetry: Modernism and After. Cambridge, MA: The Belknap P of Harvard UP, 1987.
Prothero, Stephen. "On the Holy Road: The Beat Movement as Spiritual Protest". Baraka, Amiri. "Cultural Revolution and the Literary Canon". Source: Callaloo, Vol. 14, No. 1 (Winter, 1991), pp. 150-156.
Breslin, James E. B. From Modern to Contemporary. American Poetry 1945-65. The University of Chicago Press, 1983.
Breslin, James E. B. The Psycho-Political Muse: American Poetry since the Fifties. Chicago: University of Chicago Press, 1987.
Charters, Anne. The Penguin Book of the Beats. London, New York.: Penguin Books, 1992.
Falla, Jeffrey. "Bob Kaufman and the (In)visible Double". Callaloo, Vol. 25, No. 1, Jazz Poetics: A Special Issue (Winter, 2002), pp. 183-189.
Harris, William J. and Aldon Lynn Nielsen. "Somebody Blew off Baraka". African American Review, Vol. 37, No. 2/3, Amri Baraka Issue (Summer - Autumn, 2003), pp. 183-187.
Herring, Scott. "Her Brothers Dead in Riverside or Russia: Kaddish and the Holocaust". Contemporary Literature. Vol. 42, No. 3 (Autumn, 2001), pp. 535-556.
McDowell, Linda. "Of the Road. Alternative Views of Rebellion, Resistance and The Beats". Transactions of the Institute of British Geographers, New Series, Vol. 21, No. 2 (1996), pp. 412-419.
McClure, Michael. Scratching the Beat Surface. San Francisco: North Point, 1982.
Perkins, David. A History of Modern Poetry: Modernism and After. Cambridge, MA: The Belknap P of Harvard UP, 1987.
Prothero, Stephen. "On the Holy Road: The Beat Movement as Spiritual Protest". The Harvard Theological Review, Vol. 84, No. 2 (Apr., 1991), pp. 205-222.
Stephenson, Gregory. The Daybreak Boys: Essays on the Literature of the Beat Generation. Carbondale and Edwardsville, IL: Southern Illinois UP, 1990.
Triglio, Tony. "'Strange Prophecies Anew'. Rethinking the Politics of Matter and Spirit in Ginsberg's Kaddish". American Literature, Vol. 71 nr 4 (Dec. 1998), pp. 773-795.
Watten, Barrett. "The Turn to Language and the 1960's". Source: Critical Inquiry, Vol. 29, No. 1 (Autumn, 2002), pp. 139-183.
Williams, William Carlos. "Introduction." Howl and Other Poems. By Allen Ginsberg. San Francisco: City Lights, 1956.
W cyklu 2023Z:
Baraka, Amiri, "Cultural Revolution and the Literary Canon". Callaloo, Vol. 14, No. 1 (Winter, 1991), pp. 150-156. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: