Twórczość pisarzy amerykańskich pochodzenia indiańskiego 3301-LA1211
Przekrojowy kurs omawiający prace współczesnych pisarzy pochodzenia indiańskiego. Na początku semestru studenci czytają zapisy wybranych indiańskich opowieści i poematów tradycyjnie istniejących w formie ustnego przekazu (opowieści wyjaśniające powstanie świata i pojawienie się poszczególnych plemion, próbki poezji lirycznej i rytualnej). Celem tego wprowadzenia jest zaznajomienie studentów z najważniejszymi wątkami tradycyjnej literatury indiańskiej (takie jak natura i miejsce ludzi w naturze, świętość miejsc, indiańska kosmologia, etc), a także z historycznymi problemami związanymi z koniecznością dokonania transkrypcji i tekstualizacji (a także tłumaczenia) tekstu, który początkowo funkcjonował w formie ustnej. Studenci czytają także fragmenty przekazów historycznych, w celu zapoznania się z historią eksterminacji Indian północnoamerykańskich (zwłaszcza w ostatnich dekadach XIX wieku: wydarzenia znane jako: "szlak łez", masakra w Wounded Knee, czy bitwa pod Four Lakes). Następna część kursu poświęcona jest wybranym powieściom, opowiadaniom i wierszom autorstwa współczesnych pisarzy pochodzenia indiańskiego, takich jak Navarre Scott Momaday, Louise Erdrich, Sherman Alexie, Leslie Marmon Silko i inni. Na zajęciach omawia się następujące problemy: kwestia tożsamości i marginalizacji, zderzenie kultur (tradycyjny indiański styl życia i system wierzeń wciąż istniejący w rezerwatach i nowoczena, 'postmodernistyczna' rzeczywistość amerykańska), temat opłakiwania i żałoby oraz traumy historycznej, zastosowanie tradycyjnych technik narracyjnych we współczesnym pisarstwie (forma opowieści, piosenki, wiersza, etc), płeć, seksualność, natura, ekologia, 'podróż w poszukiwaniu wizji,' religia i duchowość. Wymagania: obecność, czynny udział w zajęciach, prezentacje i krótkie wypowiedzi pisemne (cztery razy w semestrze).
Lista lektur:
A Good Day to Die, dir. David Mueller, Lynn Salt (2010)
N. Scott Momaday (Kiowa), from House Made of Dawn (1968)
Leslie Marmon Silko, “Landscape, History, and the Pueblo Imagination,” from The Woman That I Am (1997)
Vine Deloria, Jr. (Standing Rock Sioux), “Sacred Places and Moral Responsibility” in God is Red: A Native View of Religion (1994)
Simon Ortiz (Acoma Pueblo) “Towards Native American Nationalism”(1981)
Craig Womack (Creek/Cherokee), from Red On Red: Native American Literary Separatism (1999)
LeAnne Howe (Choctaw), “The Story of America: Tribalography,” from Choctalking on Other Realities (2013)
Louise Erdrich (Anishinaabe), Tracks (1988)
Reel Injun, dir. Neil Diamond (Cree) and Catherine Bainbridge (2009)
Leslie Marmon Silko, “Mistaken Identity” and “Old Pancakes,” from Almanac of the Dead (1991) [reprinted in Reckonings]
Jimmie Durham (Cherokee), “Geronimo!“ from Partial Recall: Photographs of Native Americans (1992)
Leslie Marmon Silko, “The Indian with a Camera” from Yellow Woman and a Beauty of the Spirit (1996)
Smoke Signals, dir. Chris Eyre (Arapaho) (1998)
Sherman Alexie (Spokane/Coeur d’Alene), “Dear John Wayne,” from The Toughest Indian in the World (2000)
Susan Lobo, “Is Urban a Person or a Place? Characteristics of Urban Country,” from American Indians and the Urban Experience, ed. Susan Lobo and Kurt Peters (2001)
Sherman Alexie, “Lawyer’s League,” “Flight Patterns” from Ten Little Indians (2003) and “Class” from The Toughest Indian in the World (2000)
Gerald Vizenor (Anishinaabe), “Tragic Wisdom” from Fugitive Poses: Native American Scenes of Absence and Presence (1998)
Gerald Vizenor, chapters from Dead Voices (1992)
Frances Washburn (Lakota/Anishinaabe), Elsie’s Business (2006)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat: Twórczość pisarzy amerykańskich pochodzenia indiańskiego i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Kryteria oceniania
-udział w zajęciach
-test końcowy / esej
Literatura
Cheyfitz, Eric. The Columbia Guide to American Indian Literatures of the United States. New York: Columbia University Press, 2006.
Erdrich, Louise. The Bingo Palace. New York: HarperCollins, 2001.
Erdrich, Louise. Tracks. London: HarperCollins, 1988.
Momaday, Navarre Scott. House Made of Dawn. New York: HarperPerennial, 1989.
Moore, MariJo, Genocide of the Mind: Native American Writing. New York: Nation Books, 2003.Regier, Willis G. Masterpieces of American Indian Literature. Lincon and London: University of Nebraska Press, 2005.Vizenor, Geralnd. Native American Literature: A Brief Introduction and Anthology. California, USA: HarperCollins, 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: