Literatura latynoska w Stanach Zjednoczonych 3301-LA1210
Amerykanie pochodzenia latynoskiego to największa grupa etniczna w USA, a hiszpański to, po angielskim, najczęściej używany język w Stanach Zjednoczonych. Twórczość pisarzy pochodzenia latynoskiego z jej eksperymentami formalnymi, oryginalną symboliką i mitologią oraz poruszającą krytyką społeczną wzbudza coraz większe zainteresowanie krytyków. Kurs ma na celu omówienie problematyki twórczości latynoskiej, wykorzystywane konwencje narracyjne (takie jak realizm magiczny) oraz stopień w jakim pisarze pochodzenia latynoamerykańskiego zmieniają scenę literacką. Zwrócimy uwagę na takie zagadnienia jak Chicano Renaisance, twórczość pisarzy po roku 1990ym pochodzących z Kuby i Dominikany, poezję i prozę "nuyorykańska", pojawienie się takich twórców jak Rudolfo Anaya, Julia Alvarez, Oscar Hijuelos czy Junor Diaz oraz wzrastająca popularność literatury latynoskiej. Pomimo przyjętej szerokiej perspektywy, kurs będzie preferował twórczość pisarzy pochodzenia meksykańskiego: Tomása Rivery, Rudolfo Anaya, Sandry Cisneros, John Rechy oraz Any Castillo. Kurs będzie ponadto nawiązywać do obecności kultury latynoskiej w kinie amerykańskim.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zdobywa podstawową wiedzę na temat literatury latynoskiej i kina w Stanach Zjednoczonych; poznaje / zgłębia kody kultury determinujące kontakty między przedstawicielami różnych kultur, zwłaszcza w kontekście Stanów Zjednoczonych
• Umiejętności: student potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym; potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia badań filologicznych oraz do zróżnicowanych zastosowań praktycznych.
• Kompetencje społeczne: student cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych wzorców kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych; świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), prezentacja ustna, response papers;
Student przystępujący do zajęć ma znajomość j. angielskiego na poziomie B2+
sesja poprawkowa: response papers
Literatura
Teksty podstawowe:
Tales from the Hispanic Southwest from The Heath Anthology of American Literature, vol. 1.
Corridos from The Heath Anthology of American Literature, vol.2
Tomás Rivera, ... y no se lo tragó la tierra Rudolfo Anaya, Bless Me, Ultima
Arturo Islas, The Rain God
Sandra Cisneros, The House on Mango Street
Ana Castillo, So Far from God
John Rechy, The Miraculous Day of Amalia Gomez
Julia Alvarez, In the Time of the Butterflies
Oscar Hijuelos, The Mambo Kings Play Songs of Love
Pedro Pietri, poetry
Junot Diaz, The Brief and Wondrous Life of Oscar Wao
Lektury dodatkowe:
Raymund A. Paredes, "Mexican American Literature." In Emory Elliott, ed., Columbia Literary History of the U.S. NY: Columbia, 1988, pp. 800-810.
Héctor Calderón, "At the Crossroads of History, on the Borders of Change: Chicano Literary Studies Past, Present, and Future." In Lennard J. Davis, ed., Left Politics and the Literary Profession. NY: Columbia, 1990, pp.211-235.
Luis Leal and Pepe Barron,"Chicano Literature: An Overview." In Houston Baker, Jr.,ed., Three American Literatures. MLA, 1988, pp. 11-32.
Gloria Anzaldua, Borderlands/La Frontera, San Francisco, Aunt Lute Books, 1987, pp. 75-87.
Mark Zimerman, "U.S. Latinos: Their Culture and Literature." In U.S. Latino Literature. Chicago: Abrazo Press, 1992, pp. 9-47.
Franz Roh, "Magic Realism: Post Expressionism." In Parkinson Zamora ed., Magical Realism: Theory, History, Community. London: Duke University Press, 1995, pp. 15-31.
Alejo Carpentier, "On the Marvelous Real in America" and "The Baroque and the Marvelous Real." In Parkinson Zamora ed., Magical Realism: Theory, History, Community. London: Duke University Press, 1995, pp. 76-108.
Theo L.D'Haen, "Magical Realism and Postmodernism: Decentering Privileged Centers." In Zamora ed., Magical Realism
Wendy B. Faris, "Scheherazade's Children: Magical Realism and Postmodern Fiction." In Zamora ed., Magical Realism
Nicolas Kanellos, "Significant Trends, Movements, and Themes in Hispanic Literature of the United States." In Hispanic Literature of the United States. Westport, Connecticut: Greenwood Press, 2003, pp. 174-217.
Arturo Ramírez, "La Llorona: Archetype and Interpretations." In Aztlan: Chicano Culture and Folklore. New York: The McGraw-Hill Companies, Inc.,1998, pp. 21-28.
José Escalera, "Curanderos in Our Time." Ibid., pp.29-34.
Nicholasa Mohr, "Puerto Rican Writers in the U.S., Puerto Rican Writers in Puerto Rico: A Separation beyond Language." In Asunción Horno-Delgado ed., Breaking Boundaries: Latina Writings and Critical Readings. Amherst: The University of Massachusetts Press, 1989, pp. 111-117.
Eliana Rivero, "From Immigrants to Ethnics; Cuban Writers in the U.S." In Asunción Horno-Delgado ed., Breaking Boundaries: Latina Writings and Critical Readings. Amherst: The University of Massachusetts Press, 1989, pp. 189-201.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: