Wprawki lektorskie 3301-L3PA-VOP
Zajęcia 1. Intonacja opadająca a opadająco-rosnąca. Bradford Rozdział 2 and 3.
Zajęcia 2. Intonacja opadająca, opadająco-rosnąca a rosnąca. Tonacja niska i wysoka. Bradford Rozdział 4, 5 and. 6.
Zajęcia 3. Rytm (akcent, łączenie wyrazów, redukcja samogłosek), wymowa głosek, intonacja i tonacja przy czytaniu dla potrzeb radia, telewizji i innych nagrań.
Zajęcia 4. Próba modulacji głosu i naśladowania typowych cech mowy w zależności od użytego dialektu oraz płci, wieku, statusu społecznego, nastroju itp. odgrywanej postaci w sztukach teatralnych.
Zajęcia 5-12. Ustna interpretacja tekstów takich jak fragmenty komentarzy w programach dokumentalnych, baśni, opowiadań, powieści, Biblii, relacji dziennikarskich, współczesnych sztuk, czyli tekstów, które są zwykle czytane na głos i często publikowane w formie audiobooków czy podkastów. Tworzenie komentarza do fragmentu filmu odtworzonego bez dźwięku.
Zajęcia 13-15. Indywidualne spotkania ze studentami w celu przeanalizowania 5-10 minutowych nagrań samodzielnie stworzonych komentarzy do programu dokumentalnego na temat wcześniej uzgodniony z prowadzącym.
Regularne słuchanie poleconych tekstów oraz nagrywanie własnego ich czytania w domu stanowi integralną część zajęć. Oczekuje się, że studenci będą poprawnie wymawiać słowa i czytać z właściwym rytmem, ze szczególnym uwzględnieniem akcentu, intonacją oraz w odpowiedniej tonacji, tak by nadać tekstom pożądaną interpretację, unikając monotonii, ale też przesadnej ekspresji.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W08 w zaawansowanym stopniu struktury, leksykę i konwencje posługiwanie się językiem angielskim w mowie i piśmie, zwłaszcza dla potrzeb przekazu audio-wizualnego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U08 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobierać konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej (np. komentarz do filmu dokumentalnego) w języku angielskim przede wszystkim w mowie (właściwa wymowa, rytm, intonacja, tonacja) na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, zwłaszcza w zakresie wymowy i szeroko pojętej interpretacji tekstu ustnego.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
a) 5-10 minutowego nagrania komentarza po angielsku do programu dokumentalnego już istniejącego w rodzimym języku studenta (jeśli nie jest nim angielski) albo przygotowanego samodzielnie (75 punktów). Ocenia się: użycie i wymowę słów, rytm, intonację, tonację, przesunięcia akcentu itp.
b) oraz głośnego czytania podczas zajęć 5-12, kiedy to bierze się pod uwagę te same aspekty co w punkcie a) (25 punktów)
Dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności. Sposób odrobienia opuszczonych zajęć ustala się z prowadzącym.
Literatura
Bradford Barbara. Intonation in Context. CUP, 1999. + nagrania
Hewings Martin. English Pronunciation in Use Advanced. CUP, 2007 + nagrania
Porzuczek Andrzej, Rojczyk Arkadiusz, Arabski Janusz. Praktyczny kurs wymowy angielskiej dla Polaków.
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2021 + nagrania
https://www.backstage.com/magazine/article/how-to-do-a-scottish-accent-75895/
https://biteable.com
https://www.dialectsarchive.com/
https://www.openculture.com
https://www.listentogenius.com
https://www.pbs.org Nova Transcript
https://www.simplyscripts.com
https://www.storynory.com
https://voiceoverkickstart.com
https://www.voices.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: