Pisanie dla celów dziennikarskich 3301-L3PA-JW
Realizacja celów kursu zobowiązuje studentów do stworzenia czterech artykułów od 400 do 750 słów: horoskopu, artykułu wymagającego pozyskania źródeł osobowych, felietonu lub recenzji oraz wywiadu. Podczas kursu studenci zdobywają również wiedzę i umiejętności dotyczące zagadnień takich jak zasady tworzenia nagłówków i leadów, wybór rejestru i stylu, struktura tekstu publicystycznego i informacyjnego czy szeroko rozumiana etyka dziennikarska. Na podstawie aktualnych artykułów z anglojęzycznej prasy studenci uczą się krytycznego podejścia do tekstów dziennikarskich, unikania tzw. fake newsów oraz oceny wiarygodności i struktury danego artykułu.
1. Etyka dziennikarska
2. Nagłówki i leady
3. Rejestr i styl
4. Struktura
5. Horoskop
6. Artykuł wymagający pozyskania źródeł osobowych
7. Wywiad
8. Felieton
9. Recenzja
10. Artykuł popularnonaukowy
11. Obecne i przyszłe problemy dziennikarstwa
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności
Studenci potrafią:
- wypowiadać się w języku angielskim poprawnie, precyzyjnie i spójnie, zarówno w pracy nad stroną marketingową działalności dziennikarskiej (np.nagłówki) jak i w przygotowywaniu różnego rodzaju tekstów(K_U02)
- dobrać i zastosować wiedzę ogólną i tę z zakresu językoznawstwa lub literaturoznawstwa przy zbieraniu informacji do tworzenia różnych form dziennikarskich takich jak wywiady, felietony, artykuły popularno-naukowe oraz w ich tworzeniu. (K_U05)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie przygotowywania i tworzenia różnych tekstów dziennikarskich. (K_K02)
- rozpoznać różnorodność opinii zawartych w jak najszerszym wachlarzu żródeł i wykorzystać je jako inspirację w działalności dziennikarskiej. (K_K07)
Kryteria oceniania
Portfolio: Pod koniec kursu każdy student/ka przedstawi portfolio prac zadanych w czasie kursu. Będzie ono stanowiło 80 % oceny z kursu. Pozostałe 20% będzie przyznane za obecność i udział w zajęciach. Porfolio będzie zawierać wszystkie wersje przygotowywanych artykułów wraz z wersją ostateczną.
Zaliczenie poprawkowe polega na oddaniu zaległych prac i/lub ponownym napisaniu prac ocenionych negatywnie, ewentualnie na napisaniu prac/pracy dodatkowych/dodatkowej. Złożone prace muszą uzyskać pozytywną ocenę.
Dopuszcza się 2-3 usprawiedliwionych nieobecności - do decyzji konkretnego prowadzącego.
Literatura
Bill Kovach , Tom Rosenstiel ; The Elements of Journalism, New York, 2010.
Sol Stein, Stein on Writing, New York, 1995
Jo Ray McCuen, Anthony C. Winkler, Rewriting Writing: A Rhetoric and Reader, New York, 1990.
Stanley A. Clayes, David G. Spencer; Contexts for Composition, New York, 1969.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: