Analiza i interpretacja tekstu 3301-L3PA-AI
Głównym celem kursu jest przyswojenie umiejętności interpretacji, analizy i oceny tekstu. Przedmiotem oceny powinna być treść, forma i jakość tekstu. Strategie i sprawności doskonalone podczas kursu obejmują różnorodne funkcje i typy esejów (definicja, analiza, rozważania skutkowo-przyczynowe, polemika), różne formy dyskursu, język emotywny, rozprawianie się z błędnymi przekonaniami itd.
Zajęcia polegają na czytaniu i analizowaniu wybranych tekstów, co umożliwia przejście do trudniejszych zadań, takich jak recenzje książek i filmów, streszczenia krytyczne bądź eseje. Krótsze teksty służą doskonaleniu różnych sprawności.
Atmosfera zajęć sprzyja doskonaleniu umiejętności zarówno pisania, jak i czytania, i jednocześnie stwarza wiele okazji do zmierzenia się z innymi tekstami przy pomocy takich form pracy z tekstem jak zmiana tytułu bądź zakończenia czy tworzenie nowego tekstu w oparciu o inny itp.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci umieją przeprowadzić akademicką analizę dowolnego fragmentu prozy, pisać streszczenia, recenzje i eseje analityczne.
Umiejętności
Studenci potrafią:
- wypowiadać się w języku angielskim poprawnie, precyzyjnie i spójnie, dobierając odpowiednie formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej (K_U02)
- dobrać i zastosować wiedzę z zakresu językoznawstwa lub literaturoznawstwa w analizie różnego rodzaju tekstów i pisaniu o nich w formie recenzji czy esejów krytycznych. (K_U05)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie pisania różnych tekstów – od streszczeń po recenzje i eseje analityczne. (K_K02)
- rozpoznać różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji. (K_K07)
Kryteria oceniania
Studenci dwa razy piszą podczas zajęć krótkie testy sprawdzające pisanie streszczeń, objaśnień i parafraz tekstów literackich lub popularno+naukowych a także analizowanie kilku zdaniowych fragmentów prozy. Na koniec semestru piszą dłuższy esej, interpretując w wybranym przez siebie aspekcie krótkie opowiadanie angielskie lub tekst naukowy.
Zaliczenie poprawkowe polega na oddaniu zaległych prac i/lub ponownym napisaniu prac ocenionych negatywnie, ewentualnie na napisaniu prac/pracy dodatkowych/dodatkowej. Złożone prace muszą uzyskać pozytywną ocenę.
Dopuszcza się 2-3, usprawiedliwione, nieobecności - do decyzji konkretnego prowadzącego.
Literatura
Barnet, Sylvan, William E. Cain. A Short Guide to Writing About Literature. Longman 2002.
Barnet, Sylvan, Marcia Stubbs. Practical Guide to Writing. Little, Brown and Company, Boston. Toronto 1975.
Hepburn G. Robert A. Greenberg. Modern Essays: A Rhetorical Approach. The Macmillan Company, New York 1962.
Muller, Gilbert H. (ed.) The McGraw-Hill Reader. McGraw-Hill, Inc. 1982.
Pope, Rob. Textual Intervention: Critical & Creative Strategies for Literary Studies. London 1995. Vesterman, William. The College Writer's Reader: Essays in Student Issues. McGraw-Hill Publishing Company, 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: