Logika 3301-L3LOG
Kurs stanowi wprowadzenie do logiki formalnej i metod formalnych w filozofii. Omawiane są następujące zagadnienia: Nieformalne metody oceniania poprawności wnioskowań: zdania oraz sądy; podstawowa struktura wnioskowań; ogólna metoda analizy wnioskowań; prawdziwość, poprawność materialna i formalna; przydatność wnioskowań; omawianie przykładów wnioskowań z życia codziennego. Klasyczny rachunek zdań: poprawność formalna oraz formalna analiza wnioskowań; spójniki prawdziwościowe; pierwsze kroki w symbolizacji; tabele prawdziwościowe; porównanie spójników naturalno-językowych i spójników logicznych; tautologie, kontrtautologie i zdania logicznie przygodne; symbolizowanie całych wnioskowań, sprawdzanie poprawności formalnej; spójniki nieprawdziwościowe. Logika nazw: zdania kategoryczne (generalne, partykularne, pozytywne, negatywne), sylogizmy, ocena poprawności sylogizmów (diagramy Eulera, diagramy Venna). Rachunek predykatów: kwantyfikatory; zmienne i stałe indywiduowe; predykaty i relacje; pierwsze kroki w symbolizowaniu. Wnioskowania niededukcyjne: indukcja, uogólnienia indukcyjne; źródła błędów logicznych (uprzedzenia i stereotypy, pytania tendencyjne, heurystyki argumentacyjne); wnioskowania statystyczne; wnioskowania o przyczynach; warunki konieczne i wystarczające; wnioskowania do najlepszego wyjaśnienia; wnioskowania przez analogię. Błędy logiczne: nieostrość, paradoks kopca (łysego), argumenty z równi pochyłej; ekwiwokacja, rola definicji; argumenty ad hominem, ad ignorantiam, ad baculum, ad misericordiam, odwołania do autorytetu, „straw man”, „red herring”; kolistość rozumowania; nieuzasadnione przesłanki.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty obowiązujące dla przyjętych przed rokiem akademickim 2022/2023:
Po ukończeniu kursu student powinien posiadać elementarną wiedzę dotyczącą podstawowych teorii logicznych (klasyczny rachunek zdań, sylogistyka, rachunek kwantyfikatorów) oraz praktyczne umiejętności logiczne (symbolizacje zdań języka naturalnego przy użyciu aparatury logicznej, analizowanie poprawności rozumowań przy użyciu narzędzi logicznych)
Efekty obowiązujące dla przyjętych w roku akademickim 2022/2023:
Wiedza - absolwent zna i rozumie:
K_W01 miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, a zwłaszcza logiki filozoficznej
K_W02 metody badawcze i strategie argumentacyjne wybranej dyscypliny filozoficznej oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego, zwłaszcza metody logicznej analizy tekstu i logicznej oceny argumentacji
K_W04 podstawową terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym, w szczególności terminologię logiczną w języku angielskim
Umiejętności – absolwent potrafi:
K_U02 analizować proste argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
K_U03 identyfikować proste strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych
K_U04 ujawniać główne wady i błędy logiczne wypowiedzi ustnych i pisemnych
K_U09 poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną, w szczególności z zakresu logiki filozoficznej
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:
K_K01 identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, w szczególności z zakresu logiki
K_K02 rozpoznawanie braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków
K_K06 przyjmowania nowych idei i ewentualnej zmiany stanowiska w świetle dostępnych danych i argumentów
Kryteria oceniania
Aby uzyskać zaliczenie, student musi zebrać przynajmniej 60% punktów.
100% = 50 pkt.
1) Test końcowy (na zakończenie semestru): 40 pkt. Test ma format open-book. Składa się z pytań jednokrotnego wyboru oraz zadań wymagających przedstawienie pisemnego rozwiązania.
2) Niezapowiedziane krótkie testy: 10 pkt. (trzy lub cztery w ciągu semestru)
3) Obecność jest obowiązkowa. Dopuszczalna liczba nieobecności bez konsekwencji - dwie.
Każda nieusprawiedliwiona nieobecność powyżej dwóch – punkty ujemne (-3 pkt. za nieobecność)
Punkty dodatkowe za sumienne uczęszczanie na zajęcia – brak nieobecności +3 pkt. (6 punktów proc.); one absence +2 pkt. (4 punkty proc.).
4) Aktywne uczestnictwo w zajęciach nie jest obowiązkowe ale jest wynagradzane punktami dodatkowymi (do 5 pkt., tzn. do 10 dodatkowych punktów proc.)
Punkty i oceny:
<60% – 2
60-66% – 3
67-73% – 3,5
74–80% – 4
81-85% – 4,5
86-94% – 5
>94% – 5!
Literatura
Fogelin, Robert; Sinnott-Armstrong, Walter, Understanding Arguments. An
Introduction to Informal Logic, Harcourt Brace College Publishers 1997.
Forbes, Graeme, Modern Logic. A Text in Elementary Symbolic Logic, Oxford
University Press, New York - Oxford 1994.
Fisher, Alec, The Logic of Real Arguments, Cambridge University Press, Cambridge
1988.
Paprzycka, Katarzyna, materiały dostępne online: “Logic Self-Taught: A Workbook”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: