Technologie informacyjne 3301-L2TI
Opis obowiązuje od roku akademickiego 2023/24:
Kurs o charakterze propedeutycznym ma na celu zapoznanie studentów z podstawami technologii informacyjnych. Przedstawione zostaną praktyczne zastosowania oprogramowania zwiększającego produktywność, w tym szereg narzędzi przydatnych w pracy akademickiej. Omówione zostaną istotne zagadnienia związane z pogranicza współczesnej informatyki, m.in. bezpieczeństwo w sieci, przetwarzanie w chmurze, systemy operacyjne, czy sztuczna inteligencja. Instruktaże i ćwiczenia mają przede wszystkim na celu wyposażyć studenta w wiedzę, umiejętności i pewność siebie umożliwiające optymalizację pracy z użyciem komputera i funkcjonowanie w społeczeństwie o wysokim stopniu informatyzacji.
Szczegółowe treści przedmiotowe (podlegające aktualizacji wraz z rozwojem technologicznym):
• Zarys historyczny informatyki oraz jej powiązania z innymi naukami
• Podstawowa terminologia dotycząca sprzętu i oprogramowania
• Efektywne i bezpieczne korzystanie z wyszukiwarek internetowych (opcje prywatności, czyszczenie danych przeglądania)
• Optymalizacja działania systemu (regulacja rozruchu systemu oraz zajętości zasobów systemowych kontrolę aplikacji działających w tle)
• Wprowadzenie do oprogramowania do przetwarzania tekstu (Microsoft Word, Google Docs)
• Tworzenie i formatowanie dokumentów (MS Word/Google Docs)
• Narzędzia do automatycznego składu tekstu (DTP) (LaTeX, TeXworks, MikTeX)
• Zmiana formatowania stron internetowych za pomocą modyfikacji kodu HTML
• Przeszukiwane znakowanych i nieznakowanych baz tekstu za pomocą wyrażeń regularnych (wyszukiwarka Poliqarp NKJP, notepad ++)
• Podstawowe funkcje w arkuszach kalkulacyjnych (np. Microsoft Excel / Google Sheets)
• Oprogramowanie do tworzenia prezentacji (np. Microsoft PowerPoint lub Google Slides)
• Komunikacja za pomocą poczty elektronicznej i netykieta
• Zarys społecznych i filozoficznych następstw rozwoju tzw. twardej/silnej i miękkiej/słabej sztucznej inteligencji (AI/SI)
• Zastosowania SI w życiu codziennym (np. wirtualni asystenci i systemy rekomendacyjne)
• Etyczna optymalizacja pracy za pomocą Chatbotów
Poniższy opis obowiązywał do roku akademickiego 2022/23:
Omawiane moduły tematyczne:
1. Funkcje platformy COME wykorzystywane w kursie.
2. Podstawowe informacje o systemach operacyjnych, obejmujących ich zróżnicowanie oraz najpowszechniej używane funkcje systemu Windows.
3. Podstawy redagowania dokumentów tekstowych za pomocą programu Writer.
4. Zaawansowane funkcje programu Writer wykorzystywane do złożonego formatowania tekstu.
5. Użytkowanie przeglądarek internetowych.
6. Poczta e-mail: sposób działania oraz konfiguracja klientów poczty.
7. Podstawy kreowania arkuszy kalkulacyjnych za pomocą programu Calc.
8. Zaawansowane funkcje programu Calc wykorzystywane do wydajniejszego zarządzania danymi liczbowymi.
9. Podstawy języka HTML oraz struktury stron internetowych
10. Wykorzystanie arkuszy stylu CSS do wzbogacenia aspektu wizualnego stron internetowych.
11. Zasoby elektroniczne Uniwersytetu Warszawskiego.
12. Podstawy tworzenia prezentacji multimedialnych za pomocą programu Impress.
13. Wykorzystanie edytora tekstu Writer do przygotowywania artykułów naukowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia obowiązujące od roku akademickiego 2023/24:
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
• podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu IT (K_W01, K_W02, K_U05)
• rolę informatyki względem innych nauk (K_W01, K_W02, K_U05)
• możliwości i ograniczenia nowych trendów w informatyce, w tym zastosowań sztucznej inteligencji opartej o probabilistyczne modele językowe (K_W01, K_W02, K_U05)
Umiejętności
Studenci potrafią:
• efektywnie używać wybranych narzędzi, np. procesorów tekstu, czy arkuszy kalkulacyjnych, w pracy akademickiej (K_U07, K_U08)
• stosować i modyfikować zapytania regularne w wyszukiwaniu informacji (K_U07, K_U08)
• zmienić formatowanie strony internetowej przez zmianę znakowania html w kodzie źródłowym strony (K_U07, K_U08, K_U09)
• zarządzać danymi i plikami w różnych formatach (K_U07, K_U08, K_U09)
• stosować dobre praktyki w zakresie korzystania z Internetu za pomocą przeglądarek internetowych (K_U07, K_U08)
• rozpoznawać wybrane problemy związane z bezpieczeństwem i prywatnością (K_U07, K_U08)
• rozpoznawać wybrane problemy związane z działaniem systemu operacyjnego i podejmować skutecznie działania remedialne względem tych problemów (K_U07, K_U08)
• tworzyć i modyfikować polecenia (tzw. prompty) w celu optymalizacji pracy ze sztuczną inteligencją (K_U07, K_U08)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
• skutecznego przekazywania informacji za pomocą poczty elektronicznej z zachowaniem należytych konwencji (tzw. netykiety) (K_U09)
• etycznego korzystania z możliwości, które daje sztuczna inteligencja oparta na probabilistycznych modelach językowych (K_U09)
• odbioru - i przekazywania - treści osadzonych w nośnikach elektronicznych (tekstach, bazach danych, prezentacjach) (K_U07, K_U09)
• funkcjonowania jako jednostki biegłe w społeczeństwie o wysokim stopniu informatyzacji (K_U07, K_U08, K_U09)
Kompetencje językowe
Kształcenie językowe na poziomie B2+ (K_U09).
Poniższe efekty uczenia obowiązujące do roku akademickiego 2022/23:
Student posiada umiejętności niezbędne do używania komputera oraz technologii informacyjnych w zakresie działalności akademickiej i korzystania z elektronicznych zasobów oferowanych przez uniwersytet.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania obowiązujące od roku akademickiego 2023/24:
Aktywność na platformie Moodle mierzona zakresem wykonania zadań w formie quizów i zadań otwartych. Wymagane jest zaliczenie (czyli uzyskanie 60% możliwej punktacji) w nie mniej niż 60% przewidzianych kursem zadań (quizów, ćwiczeń, lekcji, itd.).
Poniższe kryteria oceniania obowiązywały do roku akademickiego 2022/23:
Rezultatem kursu jest ocena końcowa, która jest bazowana na sumie punktów uzyskanych przez studenta w testach
Literatura
Literatura obowiązująca od roku akademickiego 2023/2024:
• Bott, E., & Stinson, C. (2020). Windows 10 inside out. Microsoft Press.
• Flowers, J. C. (2019, March). Strong and Weak AI: Deweyan Considerations. In AAAI spring symposium: Towards conscious AI systems (Vol. 2287, No. 7).
• Friedl, J. E. (2006). Mastering regular expressions. " O'Reilly Media, Inc.".
• Hawkridge, D. (2022). New information technology in education. Taylor & Francis.
• Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., ... & Kasneci, G. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and individual differences, 103, 102274.
• McEnery, T. (2019). Corpus linguistics. Edinburgh University Press.
• Ose, S. O. (2016). Using Excel and Word to structure qualitative data. Journal of Applied Social Science, 10(2), 147-162.
• Pignalberi, G., & Dominici, M. (2019). Introduction to LATEX and to some of its tools. ArsTEXnica, 28, 8-46.
• Przepiórkowski, A., Bańko, M., Górski, R. L., Lewandowska-Tomaszczyk, B., Łaziński, M., & Pęzik, P. (2012). Narodowy Korpus Języka Polskiego. PWN, Warszawa.
• Shmueli, G., Patel, N. R., & Bruce, P. C. (2011). Data mining for business intelligence: Concepts, techniques, and applications in Microsoft Office Excel with XLMiner. John Wiley and Sons.
• Vaswani, A., Shazeer, N., Parmar, N., Uszkoreit, J., Jones, L., Gomez, A. N., ... & Polosukhin, I. (2017). Attention is all you need. Advances in neural information processing systems, 30.
• White, J., Fu, Q., Hays, S., Sandborn, M., Olea, C., Gilbert, H., ... & Schmidt, D. C. (2023). A prompt pattern catalog to enhance prompt engineering with chatgpt. arXiv preprint arXiv:2302.11382.
• Wilson, K., & Wilson, K. (2014). Microsoft office 365. Using Office 365: With Windows 8, 1-14.
• Zaiontz, C. (2019). Real Statistics Resource Pack software (Release 6.8). Copyright (2013–2020).
• Zamfirescu-Pereira, J. D., Wong, R. Y., Hartmann, B., & Yang, Q. (2023, April). Why Johnny can’t prompt: how non-AI experts try (and fail) to design LLM prompts. In Proceedings of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-21).
Poniższa literatura obowiązywała do roku akademickiego 2022/23:
Podręcznik opracowany przez Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego, stworzony na potrzeby uniwersyteckich kursów informatycznych.
Pordręcznik "Using the Computer and Managing Files", stworzony przez projekt otwartej e-edukacji komputerowej ITdesk.info: www.ITdesk.info
Poradniki użytkownika LibreOffice stworzone przez deweloperów open-source'owego pakietu biurowego LibreOffice: https://www.libreoffice.org/get-help/documentation/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: