Metodologia badań językoznawczych CLIL - Wykład 3301-L2RML-CLIL-W
Kurs składa się z wykładu oraz zintegrowanych z nim ćwiczeń. Stanowi wprowadzenie do jakościowych i ilościowych metod badawczych w językoznawstwie, z perspektywy zarówno racjonalnej, jak i empirycznej, a także z punktu widzenia teorii i aplikacji. Podkreśla różnorodny i wielodyscyplinarny charakter badań nad językiem oraz metodologiczne powiązania między językoznawstwem a innymi dyscyplinami, takimi jak: historia, literatura, pedagogika, psychologia, socjologia i nauki przyrodnicze.
Podczas wykładów i ćwiczeń studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami leżącymi u podstaw projektowania eksperymentów i rozumowania naukowego. Zostaną zaznajomieni z podstawowymi zasadami prowadzenia badań naukowych, począwszy od sformułowania problemu i pytań badawczych, poprzez dobór metod i technik badawczych, a skończywszy na gromadzeniu danych, ich analizie, interpretacji i prezentacji wyników. Zdobędą podstawową wiedzę o narzędziach badawczych stosowanych w różnych dziedzinach językoznawstwa (np. w językoznawstwie komputerowym, językoznawstwie funkcjonalnym, językoznawstwie historycznym, socjolingwistyce, psycholingwistyce, akwizycji języka). Kurs pomoże studentom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących ich dalszych ścieżek studiowania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w zaawansowanym stopniu specyfikę językoznawstwa w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych
K_W04, w zaawansowanym stopniu powiązania języka i literatury z procesami historyczno-kulturowymi
K_W07 zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez w obrębie językoznawstwa i powiązanych dziedzin nauk humanistycznych oraz społecznych
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa
K_U02, posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemów językoznawczych oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo w tym zebrania i analizy danych językowych
K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji, w szczególności z zakresu językoznawstwa
K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele związane ze zbieraniem i analizą danych językowych
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U011, projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów, w szczególności umiejętności związane z samodzielną lekturą i analizą tekstów naukowych
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych w ramach zajęć z przedmiotu, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do językoznawstwa
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy językoznawczej i umiejętności związanych ze zbieraniem, analizą i interpretacją danych językowych
K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażanie siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów
Kryteria oceniania
Cząstkowe prace pisemne i wypowiedzi ustne, testy
Egzamin końcowy (dotyczy wykładu; obejmuje materiał z wykładów oraz ćwiczeń).
Literatura
Adjukiewicz, K. (1949). Zagadnienia I Kierunki Filozofii Teoria Poznania, Metafizyka. Wydawnictwo Antyk.
Biber, D. (2012). Corpus-Based and Corpus-driven Analyses of Language Variation and Use. Oxford Handbooks Online.
Binkert, P. J. (2003). Linguistic Analysis: Lecture Notes And Workbook For Lin180. Oakland University, Rochester Michigan.
Carnie, A. (2021). Syntax: A generative introduction. John Wiley & Sons.
Cameron, L., & Maslen, R. (Eds.). (2010). Metaphor analysis: Research practice in applied linguistics, social sciences and the humanities. Equinox Pub.
Chomsky, N. (1956). Three models for the description of language. IRE Transactions on information theory, 2(3), 113-124.
Chomsky, N. (2009). Syntactic structures. De Gruyter Mouton.
Dancygier, B. (Ed.). (2017). The Cambridge Handbook of Cognitive Linguistics. Cambridge University Press.
Dörnyei, Z. (2007) Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: OUP.
Evans, V., & Green, M. (2011). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh Univ. Press.
Górska, E. (2021). Understanding Abstract Concepts across Modes in Multimodal Discourse: A Cognitive Linguistic Approach. Routledge.
Lakoff, G. (1987). Women, fire, and dangerous things: What categories reveal about the mind. University of Chicago Press.
Langacker, R. W. (2008). Cognitive grammar: A basic introduction. Oxford University Press.
Loewen, S. & Plonsky, L. (2016) An A-Z of Applied Research Methods. London: Palgrave.
McEnery, T et al. (2006). Corpus-Based Language Studies: An Advanced Resource Book. London: Routledge.
Mackey, A. Gass, S. (eds.) (2012) Research Methods in Second Language Acquisition. A practical Guide. Wiley-Blackwell.
Müller, S. (2020). Grammatical theory: From transformational grammar to constraint-based approaches. Language Science Press.
Newman P. and Ratliff M. (eds.) (2001). Linguistic Fieldwork. Cambridge: CUP.
Peirce, S. (2017). Illustrations of the Logic of Science. Charles S. Peirce Society. Transactions of the Charles S. Peirce Society, 53(4), 626-631.
Perry Jr, F. L. (2011). Research in applied linguistics: Becoming a discerning consumer. Routledge.
Wallace, M., & Wray, A. (2011). Critical reading and writing for postgraduates (2nd ed). SAGE Publications.
Wray, A. & Bloomer, A. (2006) Projects in Linguistics. A Practical Guide to Researching Language. London: Hodder Education.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: