Pedagogika wczesnoszkolna i psychologia rozwojowa dziecka 3301-L2PWPR
TEMATY
1. Teorie i modele rozwoju człowieka w ciągu życia (Freud, Erikson, Piaget, Vygotsky)
2. Fazy rozwoju człowieka
3. Biologiczne i społeczne podstawy rozwoju i czynniki ryzyka
4. Rozwój poznawczy
5. Rozwój pamięci, inteligencji i mowy
6. Rozwój moralny
7. Rozwój samoświadomości i osobowości
8. Wpływ relacji rodzinnych na rozwój dziecka (style przywiązania, style rodzicielskie)
9. Socjalizacja w grupie rówieśniczej
10. Relacje z rówieśnikami, konflikty, presja rówieśnicza
11. Status w grupie rówieśniczej
12. Wpływ mediów na rozwój dziecka
13. Teoria w praktyce: dyscyplina w klasie
14. Teoria w praktyce: rozwiązywanie konfliktów
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- rozwój człowieka w ciągu życia: biologiczne, psychologiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju na poszczególnych etapach edukacji dziecka
- czynniki, które wspierają rozwój dziecka; czynniki, które hamują rozwój dziecka
- najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe
- wpływ pedagogiczny; interwencja nauczyciela
Umiejętności:
- umiejętność dostrzegania sytuacji wymagających interwencji pedagogicznych
- umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce nauczycielskiej
- umiejętność adekwatnego reagowania na problemowe sytuacje w klasie
- umiejętność dostrzegania i oceny problemów rozwojowych dzieci
Kompetencje społeczne:
- świadomość potrzeby ciągłego kształcenia, pogłębiania wiedzy i doskonalenia warsztatu nauczycielskiego
- świadomość wartości indywidualnego podejścia pedagogicznego odpowiadającego potrzebom poszczególnych uczniów.
Kryteria oceniania
Test końcowy (minimum 60%)
Literatura
Literatura podstawowa:
Berk, Laura E. Child Development. Boston : Allyn and Bacon, 2000.
Schaffer, Rudolph H. Introducing Child Psychology. Blackwell Publishing, 2003.
Zimbardo, Philip G., Gerrig R. J. Psychology and Life. (17th ed.) Boston, MA: Allyn & Bacon, Inc., 2011. (wybrane fragmenty).
Literatura dodatkowa:
Barber, Bonnie L., Jacquelynne S. Eccles. “Long-Term Influence of Divorce and Single Parenting on Adolescent Family- and Work-Related Values, Behaviors, and Aspirations.” Psychological Bulletin, Vol. III, No. 1 (1992): 108-126.
Lucio, Robert, Elizabeth Hunt, and Marina Bornovalova. “Identifying the Necessary and Sufficient Number of Risk Factors for Predicting Academic Failure.” Developmental Psychology 48.2 (2011): 422– 428.
Garandeau, Claire F., Hai-Jeong Ahn, and Philip C. Rodkin. “The Social Status of Aggressive Students Across Contexts: The Role of Classroom Status Hierarchy, Academic Achievement, and Grade.” Developmental Psychology 47.6 (2011): 1699 –1710.
Willoughby, Teena, Paul J. C. Adachi, and Marie Good. “A Longitudinal Study of the Association Between Violent Video Game Play and Aggression Among Adolescents.” Developmental Psychology, Online First Publication, October 31, 2011.
Rosenberg, Marshall. Nonviolent Communication: A Language of Life. Encinitas, CA: PuddleDancer Press, 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: