Psychopedagogiczne podstawy nauczania języków obcych 3301-L2PPFW
1.Krótka historia głównych metod nauczania (metoda gramatyczno-tłumaczeniowa, bezpośrednia, naturalna, audiolingwalna, kognitywna, eklektyczna). Rola języka ojczystego i tłumaczenia; rola gramatyki; forma a znaczenie; funkcje reguł gramatycznych; rola tekstu; tekst autentyczny, dryl językowy, znaczenie w procesie uczenia się.
2.Podejścia alternatywne i ich ocena krytyczna. Synteza.
3.Komunikacyjne podejście do nauczania języków obcych: podstawy teoretyczne, rola sytuacji, typy dyskursu, zasady i zadania; typy programów i sylabusów; cechy charakterystyczne podręczników komunikacyjnych; mocne i słabe strony tego podejścia.
4. Współczesne koncepcje i ujęcia: TBLT, ESP, CLIL, CBLT, LA. Ocena krytyczna oraz wnioski dla praktycznej nauki języka angielskiego.
5. TEFL we współczesności. ELF w świecie globalizacji oraz kultury cyfrowej. Społeczeństwo informacyjne a nauka języków obcych. Wyzwania dla nauczania języka angielskiego w systemie edukacji.
6. TEFL bez mistyfikacji: poznawcze funkcjonowanie człowieka i jego rozwój w skali życia; użycie języka jako komunikacja; zaangażowanie w procesie komunikacji całą osobą; input, interakcja, feedback; wiedza, sprawność , dyskurs.
7. Badania nad akwizycja drugiego języka. Główne zagadnienia, przedstawiciele i osiągnięcia. Znaczenie tych badań dla TEFL.
8. Różnice indywidualne w przyswajaniu języka obcego: inteligencja, inteligencje wielorakie, zdolności językowe i ich wpływ na proces uczenia się w skali życia, motywacja, strategie komunikacji i uczenia się, autonomia ucznia, asertywność, lęk i chęć do komunikacji.
9. Nauczyciel języka obcego jako zawodowiec/ekspert. Różnice między nauczaniem opartym na intuicji a nauczaniem opartym na wiedzy profesjonalnej polegającej na rozumieniu procesów użycia i przyswajania języka.
10.Klasa językowa jako mini-społeczeństwo, jego kultura, normy zachowania, problemy związane z dyscypliną, źródła konfliktów, strategie motywujące uczniów. Nauczyciel jako lider w grupie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Studenci przyswajają wiedzę na temat ich dziedziny jako zaawansowanej profesji, jej tradycji, koncepcjach i wyspecjalizowanych pod-dziedzinach; rozumieją rozwój poznawczy człowieka oraz przyswajanie języka obcego w skali życia; rozumieją rolę różnic indywidualnych w procesie przyswajania języka, specyfikę interakcji pomiędzy nauczycielem a uczniem, znają całe spektrum opcji, strategii i ćwiczeń, znają ich strukturę i funkcję, a także wady i zalety; umieją rozwiązywać problemy związane z projektowaniem zadań dydaktycznych w nauczaniu języka angielskiego jako obcego.
Kryteria oceniania
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę, opartą na obecności na zajęciach, uczestnictwie w dyskusjach i warsztatach, a także pozytywnej ocenie z trzech comiesięcznych prac pisemnych.Charakter prac pisemnych jest ustalany z uczestnikami na początku zajęć.
Literatura
Dakowska, M.2005. Teaching English as a Foreign language. A Guide for Professionals. Warszawa: PWN
Dakowska, M., 2015. In Search of Processes of Language Use in Foreign Language Didactics. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Dornyei, Z., 2003. Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Dornyei, Z., 2005. The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum
Ellis, R., 2003. Task-Based Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Eysenck, M.W., and M.T. Keane, 2010. Cognitive Psychology. A Student’s Handbook. Hove: Psychology Press.
Howatt, A.P.R., 1984. A History of English Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Kumaravadivelu, B. 2006. Understanding Language Teaching. From Method to Post-Method. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum.
Lewis, M., 1993. The Lexical Approach. The State of ELT and a way Forward. Hove: Language Teaching Publications.
Liontas, J. I., ed. 2018. The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. Chichester: Wiley and Blackwell.
Long, M.H., 2007. Problems in SLA. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum.
Mitchell, R., and F. Ziegler, 20013. Fundamentals of Developmental Psychology. Essex: Psychology Press.
Ortega, L., 2009. Understanding Second Language Acquisition. London: Hodder Education.
Pawlak, M., 2012. Error Correction in the Foreign Language Classroom: Reconsidering the Issues. Poznań: UAM.
Richards, J.C., and T.S. Rodgers, 2014. Approaches and Methods in Language Teaching. 3rd edition Cambridge: Cambridge University Press.
Schaffer, R.H., 2004. Introducing Child Psychology. Oxford: Blackwell.
Stryker, S.B., and B.L. Leaver, eds., 2007. Content-Based Instruction in Foreign Language Education. Models and Methods. Washington, D.C.: Georgetown University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: