Pisanie: eseje i krótsze formy 3301-L2PAEC
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia:
1. Organizacja tekstu na poziomie akapitu:
a. budowanie spójności tekstu
b. logiczne uszeregowanie informacji w tekście
2. Parafraza i streszczenie tekstu żródłowego:
a. parafraza tekstu akademickiego
b. jednozdaniowe streszczenia
c. streszczenie tekstu akademickiego
d. praca domowa: parafraza i streszczenie tekstu akademickiego
3. Organizacja tekstu na poziomie eseju:
a. wstęp
b. teza
c. rozwinięcie
d. podsumowanie
4. Porównanie organizacji tekstu na poziomie akapitu i na poziomie dłuższego tekstu:
a. zakres tematu, teza
b. konspekt
c. praca domowa: zainicjowanie pracy nad pisemną pracą studencką: przygotowanie propozycji tematu i tezy
5. Przedstawianie argumentów:
a. przykłady, statystyki
b. zasady cytowania, parafrazy, streszczenia, podawania źródła
c. praca domowa: przygotowanie konspektu pracy semestralnej
6. Pisanie esejów typu 'przyczyna i skutek':
a. kompozycja tekstu
b. ćwiczenia pisania tezy i akapitu wprowadzającego na zajęciach
7. Pisanie esejów typu 'prównanie i kontrastowanie':
a. kompozycja tekstu
b. praca domowa: esej typu 'porównainie i kontrastowanie'
8. Pisanie kreatywne:
a. budowanie postaci
b. pisanie dialogów
c. tworzenie napięcia
d. osiągnięcie punktu kulminacyjnego i rozwiązania
e. praca w grupach: przygotowanie listy postaci, punktu widzenia, scenerii, konfliktu i napięcia
f. praca domowa: przygotowanie opowiadania na podstawie listy przygotowanej na zajęciach
9. Pisanie opowiadań:
a. praca na zajęciach: czytanie opowiadania kryminalnego lub bajki i przepisanie jej z różnych punktów widzenia
10. Artykuły akademickie:
a. zasady podawania źródła i tworzenia bibliografii
11. Pisanie esejów typu 'wyrażanie opinii':
a. kompozycja tekstu
b. praca domowa: esej typu 'wyrażanie opinii'
12. Korespondencja oficjalna:
a. styl i kompozycja
b. notatka i raport
c. sprawozdanie
d. ćwiczenie pisania notatki bądź raportu na zajęciach
e. praca domowa: przygotowanie konspektu pisemnej pracy
13. & 14. Indywidualne konsultacje na temat konspektów
15. Ocena ostatecznej wersji prac studenckich
Zaliczenie: Na podstawie regularnego uczęszczania na zajęcia i oddania wszystkich zadanych prac pisemnych.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
1. Hairston, M. & J.J. Ruszkiewicz, The Scott Foresman Handbook for Writers, HarperCollins College Publishers 1996
2. Hamp-Lyons, l. & Ben Heasley, Study Writing, CUP 1993
3. Imhoof, Maurice & Herman Hudson, From Paragraph to Essay, Longman 1975
4. Jordan, R.R., Academic Writing, Longman 1997
5. Macpherson, R., English for Writers and Translators, PWN 1996
6. Oshima, Alice & Anne Hogue, Writing Academic English, Longman 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: