Pisanie do celów praktycznych 3301-L2PA-WPP
I. Wstęp:
Podstawy: klarowność komunikacji; unikanie frazesów; używanie procesorów tekstu (używanie tabel, stylów, ustawienia akapitu – interlinia, wcięcia, ustawienia czcionki – pozycjonowanie, skalowaniem, rozstrzeliwanie, niestandardowe ustawienia, tryb recenzji; układ strony); dlaczego trzeba zwracać uwagę na wymagania/zasady formalne.
Zaawansowane: świadomość medium – różnica między pisaniem do druku a do internetu; SEO; rejestr stylistyczny; świadomość kontekstu kulturowego.
Przykładowe ćwiczenie: korygowanie błędów we wcześniej przygotowanych tekstach, formatowanie przykładowego tekstu; przepisanie artykułu w innym rejestrze stylistycznym; napisanie dwóch wariantów (web/print) tego samego tekstu.
Oczekiwana liczba spotkań przeznaczonych tematowi: 3
II. Grupy docelowe – konieczność świadomości kto ma być odbiorcą naszego tekstu. Wpływ tejże na takie kwestie jak rejestr stylistyczny, żargon, słownictwo, struktury gramatyczne.
Przykładowe ćwiczenie: przepisane tekstu pisanego z intencją o jednej grupie docelowej dla innej grupy (np. tekst naukowy na popularyzatorski)
Oczekiwana liczba spotkań przeznaczonych tematowi: 2.
III. Korespondencja zawodowa – użycie odpowiedniego stylu, dostosowanie zasad formalności do sytuacji (kiedy pisać mniej formalnie; jak zasugerować przejście na bardziej bezpośredni sposób odnoszenia się do siebie), odwoływanie się do wcześniejszej korespondencji, kwestia odpowiedniej długości, często używane zwroty, odpowiednie formatowanie.
Przykładowe zadania: napisanie oferty, złożenie zapytania ofertowego, napisanie reklamacji.
Oczekiwana liczba spotkań przeznaczonych tematowi: 2.
IV. Pisanie listu motywacyjnego i CV – potrzeba dostosowania CV do danego ogłoszenia; zachowanie odpowiedniej długości; co zawrzeć w liście motywacyjnym i CV? Jakie załączniki warto dodać?
Przykładowe ćwiczenie: napisanie dwóch listów motywacyjnych i napisanie dwóch CV odpowiadających na konkretne ogłoszenia o pracę.
Oczekiwana liczba spotkań przeznaczonych tematowi: 2.
V. Pisanie raportów: z działalności, oparte na danych ilościowych (statystycznych), na danych jakościowych (np. wywiadach). Potrzeba zachowania spójności i jasnego komunikowania procesu myślowego.
Przykładowe ćwiczenie: napisanie przykładu takich tekstów.
Oczekiwana liczba spotkań przeznaczonych tematowi: 3.
VI. Pisanie tekstów marketingowych – strategie pisania tekstów marketingowych, rozmaite formy perswazji; unikanie stereotypów i frazesów; jak utrzymać uwagę czytelnika; zarządzanie oczekiwaniami potencjalnych klientów/nabywców; dobór odpowiednich ilustracji; potrzeba zrozumienia kontekstu kulturowego; marketing a etyka.
Przykładowe ćwiczenie: napisanie tekstu reklamującego usługę/produkt; napisanie tekstu; odpowiedni dobór ilustracji.
Oczekiwana liczba spotkań przeznaczonych tematowi: 3.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, morfologię, pragmatykę języka angielskiego (K_W05)
- uwarunkowania działalności zawodowej istotne dla komunikacji pisemnej (K_W12)
Umiejętności
Studenci potrafią:
- wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji w różnych pracach pisemnych (K_U05)
- korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się pisemnie z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych (K_U07)
- przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U09)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie pisania różnych tekstów – od korespondencji zawodowej po raporty i teksty marketingowe (K_K02)
- podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów w analizowanych i samodzielnie tworzonych tekstach K_K04)
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Na podstawie uczestnictwa w zajęciach i wykonania wszystkich zadanych prac pisemnych. Prace te oceniane są biorąc pod uwagę poprawność językową, odpowiedni styl i rejestr, spójność wypowiedzi, dobór argumentów.
Zaliczenie poprawkowe polega na oddaniu zaległych prac i/lub ponownym napisaniu prac ocenionych negatywnie, ewentualnie na napisaniu prac/pracy dodatkowych/dodatkowej. Złożone prace muszą uzyskać pozytywną ocenę.
Dopuszcza się 2-3, usprawiedliwione, nieobecności - do decyzji konkretnego prowadzącego. Sposób odpracowania opuszczonych zajęć jest ustalany z prowadzącym.
Literatura
1. A. Ashley, The Oxford Book of Commercial Correspondence. Oxford University Press, 2004
2. Wilma Davidson. Business Writing, third edition. St. Martin's Griffin, 2015
3. Robert W. Bly. The Copywriter's Handbook: A Step-by-Step Guide to Writing Copy That Sells. 4th Edition. St. Martin's Griffin, 2020
4. Robert W. Bly. The Encyclopedia of Business Letters, Faxes, and E-mail. Second edition. Career Press 2009
5. Mark Shaw and Giles Lingwood. Copywriting: Successful Writing for Design, Advertising and Marketing. 3rd Edition. Laurence King Publishing, 2022
6. Robert W. Bly. The Content Marketing Handbook. Entrepreneur Press. 2020
7. Macpherson, R., Advanced Written English, PWN 2007
8. ---. English for Academic Purposes, PWN 2012
9. ---. English for Writers and Translators, PWN 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: