Gramatyka 3301-L2PA-GRAM
Tematy zajęć (spośród których prowadzący wybiera 6):
1. Czasy i aspekty: kompozycjonalność znaczenia.
2. Modalność: czasowniki i inne środki językowe wyrażania modalności.
3. Mowa zależna i relacjonowanie, zasady następstwa czasów z ich semantycznym umotywowaniem, czasowniki używane w relacjonowaniu; relacjonowanie a komunikacja: relacjonowanie znaczenia, wybór informacji i rejestru, relacjonowanie z różnych punktów widzenia.
4. Czasownikowe wzorce składniowe: użycie bezokolicznika, rzeczownika odsłownego i zdań zależnych; kategorie czasowników według ich wzorca składniowego (częściowo do samodzielnej pracy).
5. Strona bierna: kategorie czasowników i ograniczenia strukturalne.
6. Przedimki i inne określniki policzalność jako zjawisko zależne od kontekstu, policzalność, liczba i określoność; uogólniające użycie przedimków.
7. Zdania względne: określające i nieokreślające; wybór zaimków, interpunkcja. Rola zdań względnych w konstrukcji tekstu.
8. Zdania warunkowe : powtórzenie i rozszerzenie tradycyjnej klasyfikacji; semantyka zdań warunkowych: warunki otwarte i hipotetyczne, rodzaj warunku a odniesienia czasowe i czasy gramatyczne, używane spójniki.
9. Kolejność wyrazów: inwersja, pozycja przysłówków (częściowo praca samodzielna).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię i pragmatykę języka angielskiego (K_W05)
Umiejętności
Studenci potrafią:
- przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U09)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w pracy nad doskonaleniem i w sprawdzaniu znajomości gramatyki języka angielskiego (K_K03)
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Zaliczenie testu/ów śródokresowego/wych ·
Zaliczenie testu końcowego
Zaliczenie poprawkowe polega na uzyskaniu pozytywnego wyniku na pisemnym teście poprawkowym.
Dopuszcza się 2-3, usprawiedliwione, nieobecności - do decyzji konkretnego prowadzącego.
Literatura
• Biber, D. et al. (2002). Student Grammar of Spoken and Written English. Longman.
• Carter, R., R. Hughes & M. McCarthy (2000). Exploring Grammar in Context. CUP.
• Foley, M. & D. Hall (2005). Longman Advanced Learners’ Grammar. Longman.
• Gethin, H. (1992). Grammar in Context. Proficiency Level English. Nelson.
• Gołębiowska, L. (1993). A BOOK czy THE BOOK. O przedimkach w języku angielskim. WP.
• Graver, B. D. (1988) Advanced English Practice. OUP
• Hall, D. & M. Foley (2012). MyGrammarLab Advanced. Pearson.
• Hewings, M. (2015). Advanced Grammar in Use (3rd ed.) CUP.
• Parrott, M. (2010). Grammar for English Language Teachers. CUP.
• Vince, M. (1994). Advanced English Practice. Heinemann.
Yule, G. (1998). Explaining English Grammar. OUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: