Historia języka angielskiego 3301-L2HELW
Wykłady pozwalają studentom zrozumieć naturę zmian językowych oraz proces kształtowania się angielszczyzny na tle wydarzeń historyczno-kulturowych i społecznych. Dają możliwość lepszego poznania struktury współczesnego języka angielskiego, jego wyjątków i nieregularności w świetle procesów językowych.
Tematy spotkań:
1. Indoeuropejczycy i język proto-indo-europejski (pochodzenie, rodziny językowe, języki satemowe i kentumowe, metoda historyczno-porównawcza, model drzewa genealogicznego, teoria fali, formy pokrewne)
2. Wspólnota pra-germańska (prawo Grimma, prawo Vernera, języki germańskie, zaświadczone źródła pisane)
3. Kolonizacja Wysp Brytyjskich (rzymska Brytania i podbój germański)
4. Anglosasi na Wyspach Brytyjskich (wczesne źródła, heptarchia, chrystianizacja, wczesne pożyczki z łaciny i jęz. celtyckiego)
5. Język i kultura staroangielska (król Alfred Wielki i jego reforma piśmiennictwa, zabytki prozy i poezji staroangielskiej, rękopisy, najazdy Wikingów, reforma benedyktyńska, Ælfric, Wulfstan, ewolucja pierwszego angielskiego "standardu" językowego)
6. Podbój normański i Bitwa pod Hastings (społeczne, językowe i kulturowe zmiany w okresie po podboju; zabytki kultury materialnej i piśmiennictwa, np. kroniki anglosaskie, the Bayeux Tapestry)
7. Dialekty i literatura średnioangielska (East-Midland, West Midland, Northern, Kentish, Southern; wybrane zmiany historycznojęzykowe, odrodzenie aliteracji, język kancelaryjny); średnioangielskie procesy fonologiczne ((Homorganic Lengthening, Trisyllabic Shortening, CC-Shortening; Open Syllable Lengthening);
8. Język i pisma Geoffreya Chaucera
9. Zmiany w języku angielskim w XV wieku: wielka przesuwka angielska
10. Wprowadzenie pracy drukarskiej (inkunabuły i pierwsze druki, William Caxton, wydawcy i drukarze angielscy)
11. Literatura i język angielskiego Renesansu; język Szekspira
12. Język angielski w świecie (wybrane odmiany jęz. angielskiego)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi umiejscowić w czasie najważniejsze wydarzenia związane z ewolucją języka angielskiego. Jest w stanie dokonać analizy tekstu z różnych etapów historii tego języka na plaszczyznach fonologicznej, morfologicznej, składniowej, leksykalnej i semantycznej. Potrafi rozróżniać warianty języka w świecie na podstawie tekstów pisanych bądź języka mówionego.
Wiedza
K_W10 zdobywa / rozwija wiedzę o historycznym rozwoju języka, szczególnie języka angielskiego, oraz towarzyszącej temu procesowi semantycznej zmienności i złożoności
K_W09 zdobywa / pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności
K_U01 uczy się / rozwija umiejętność posługiwania się terminologią językoznawczą, właściwą dla filologii angielskiej
Kompetencje społeczne
K_K02 rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
Kryteria oceniania
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Zajęcia obowiązkowe dla studentów pierwszego stopnia
Zaliczenie: egzamin końcowy obejmujący program wykładów i ćwiczeń; egzamin poprawkowy w sesji poprawkowej
Dopuszczalne są 3 nieobecności
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Blake, N. F. 1996. A History of the English Language. Macmillan. (selected chapters)
Bough, A. C. and T. Cable, 2002 (6th ed.) A History of the English Language. Routledge. (selected chapters)
Fisiak, Jacek. 1993. An Outline History of English. Volume I: External History. Poznań.
Hogg, Richard, 2002. An Introduction to Old English. OUP.
Hogg, Richard, 2002. An Introduction to Middle English. Edinburgh University Press.
Pyles, Th. and J. Algeo, 2010 (6th ed.) The Origins and Development of the English Language. Wadsworth.
Wełna, J. 1996. A Brief Outline of the History of English. Warszawa: WUW.
The Cambridge history of the English language.(1992-2001) Vols. 1-6. Cambridge: Cambridge University Press (selected fragments)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: